Miksi opinnäytetyö ei valmistu? : opinnäytetyön ohjaus opiskelijoiden näkökulmasta
Ketola, Joni; Raunio, Janette; Vesivalo, Jenni (2024)
Ketola, Joni
Raunio, Janette
Vesivalo, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817221
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, miksi opinnäytetyö ei valmistu ajallaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miksi opiskelijat eivät saa opinnäytetyötä valmiiksi. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona LAB-ammattikorkeakoululle. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Opinnäytetyötä varten laadittiin verkkokysely LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijoille, joilla opinnäytetyö on viivästynyt. Opinnäytetyön tulokset saatiin kyselyn avulla. Opinnäytetyön tuloksia analysoitiin sisällönanalyysillä. Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että merkittävimpinä haasteina opinnäytetyön viivästymisessä olivat työt opintojen ohella, opintojen suorittaminen etänä, opinnäytetyön aikataulutus, tuen puute opinnäytetyöprosessissa sekä opinnäytetyön ohjaus. Tuloksista ilmeni myös muita opinnäytetyötä viivästyttäviä tekijöitä, kuten opiskelumotivaatio, mielenterveydelliset haasteet, avun puute sekä ohjeistuksen epäselkeys. Tuloksia voitaisiin hyödyntää opinnäytetyön ohjausmenetelmien ja tukimuotojen kehittämisessä. Tulosten avulla voitaisiin myös kehittää opinnäytetyön ohjeistusta selkeämmäksi. Lisäksi opinnäytetyön tuloksia voitaisiin tarkastella eri koulutusalojen ja opetushenkilöstön näkökulmasta. The aim of the thesis was to increase understanding of why theses were not completed on time. The purpose of the thesis was to find out why students did not complete the theses. The thesis was conducted as a commissioned project for LAB University of Applied Sciences. The thesis was carried out as qualitative research. An online survey was prepared for students of LAB University of Applied Sciences whose theses had been delayed. The results of the thesis were obtained through the survey. The results of the thesis were analyzed using content analysis. The results of the thesis revealed that the most significant challenges in thesis delays were working alongside studies, remote study completion, thesis scheduling, lack of support in the thesis process, and thesis supervision. The results also indicated other factors delaying the thesis, such as study motivation, mental health challenges, lack of assistance, and unclear instructions. The results could be utilized in developing thesis supervision methods and support formats. Additionally, the results could contribute to making thesis guidelines clearer. Furthermore, the findings of the thesis could be examined from the perspectives of different academic fields and teaching staff.