Tilaus-toimitusketjun kehittäminen asiakasyritykselle
Talvitie, Lauri (2014)
Talvitie, Lauri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418347
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tilaus-toimitusketjun ongelmia ja luoda ongelmille ratkaisuja. Hankkeessa haastateltiin eri tilaus-toimitusketjuun kuuluvien osastojen ERP-järjestelmän pääkäyttäjiä, minkä avulla saatiin hyvä yleiskuva osastojen taidoista, vahvuuksista, puutteista ja ongelmista. Opinnäytetyössä päädyttiin tekemään työohjeita pääkäyttäjäkohtaisesti tehtäville, joihin ei ollut vielä työohjeita, sekä luotiin ratkaisuja erilaisiin ongelmiin osastojen arkipäiväisessä toiminnassa. Lisäksi opinnäytetyössä tehtiin osastojen välisen yhteistyön parantamiseen prosessi- ja ongelmakartat, joista osastojen työntekijät voivat selvittää oman ja muiden osastojen tehtävien liittyvyyksiä toisiinsa.
Opinnäytetyössä ei otettu kantaa jo valmiiksi olemassa oleviin kehitysprojekteihin, kuten eri työkalujen integrointeihin ja sulautuksiin. Opinnäytetyö tehtiin salaisena asiakasorganisaation pyynnöstä arkaluontoisen materiaalin osalta, niin ettei hankkeesta ole mahdollista selvittää asiakasorganisaatiota, työntekijöitä tai yrityksen asiakkaita.
Opinnäytetyössä keskityttiin osastojen tilaus-toimitusjärjestelmän käytön osaamiseen ja sen käytön tehostamiseen. Opinnäytetyössä hyödynnettiin asiakasorganisaation tarjoamaa ohjaajaa. Ohjaajan kanssa käytiin keskusteluja, jotka ohjasivat opinnäytetyön suuntaa ja tekemistä jatkuvasti. Keskusteluissa ja tapaamisissa ohjaajan kanssa käytiin läpi haastatteluiden sisältöjä, osastojen osaamistasoja ja tehtäviä sekä miten näitä tulisi kehittää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa analysoitiin haastatteluja Laineen-mallin (2001) mukaisesti.
Hanke oli käytäntöön liittyvä toiminnallinen projekti, jonka tehtävänä oli kehittää haastattelujen ja muun tutkinnan perusteella ratkaisuja olemassa oleviin ongelmiin.
Opinnäytetyössä ei otettu kantaa jo valmiiksi olemassa oleviin kehitysprojekteihin, kuten eri työkalujen integrointeihin ja sulautuksiin. Opinnäytetyö tehtiin salaisena asiakasorganisaation pyynnöstä arkaluontoisen materiaalin osalta, niin ettei hankkeesta ole mahdollista selvittää asiakasorganisaatiota, työntekijöitä tai yrityksen asiakkaita.
Opinnäytetyössä keskityttiin osastojen tilaus-toimitusjärjestelmän käytön osaamiseen ja sen käytön tehostamiseen. Opinnäytetyössä hyödynnettiin asiakasorganisaation tarjoamaa ohjaajaa. Ohjaajan kanssa käytiin keskusteluja, jotka ohjasivat opinnäytetyön suuntaa ja tekemistä jatkuvasti. Keskusteluissa ja tapaamisissa ohjaajan kanssa käytiin läpi haastatteluiden sisältöjä, osastojen osaamistasoja ja tehtäviä sekä miten näitä tulisi kehittää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa analysoitiin haastatteluja Laineen-mallin (2001) mukaisesti.
Hanke oli käytäntöön liittyvä toiminnallinen projekti, jonka tehtävänä oli kehittää haastattelujen ja muun tutkinnan perusteella ratkaisuja olemassa oleviin ongelmiin.