Matkailualan suomalaisia vaikuttajanaisia
Korhonen, Leena (2024)
Korhonen, Leena
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917391
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia matkailualalla vaikuttaneita suomalaisia naisia sekä saada selville heidän merkityksensä naisvaikuttamisen kehittäjinä matkailualan parissa. Tutkimuksen aihe löytyi tutkijan omakohtaisen mielenkiinnon perusteella eli tutkimuksella ei ollut ulkopuolista toimeksiantajaa. Tavoitteena on selvittää naisvaikuttamisen kehityskaarta ja sen tulevaisuudennäky-miä. Henkilökohtainen tavoitteeni on lisätä suomalaisten matkailualan naisvaikuttajien arvostusta heidän uraauurtavaa työpanostustaan kohtaan sekä luoda mahdollisimman kattava ja luotettava tut-kimuksellinen kokonaisuus.
Tutkimustani ohjaavat seuraavat tutkimuskysymykset: Esiintyikö suomalaisia vaikuttajanaisia matkai-lualan lähihistoriassa ja mikä oli heidän vaikutuksensa matkailualan kehittymiseen? Miten ulkoisessa ja sisäisessä toimintaympäristössä tapahtuneet rakennemuutokset mahdollistivat naisten suuntautu-misen matkailualalle? Mitkä henkilökohtaiset motiivit vaikuttivat naisten matkailualalle hakeutumi-seen?
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tutkimuksen teo-reettinen viitekehys koostui opinnäytetyön kannalta merkityksellisestä lähdeaineistosta. Teoreettises-sa osuudessa käsiteltiin naisvaikuttajia matkailualan elinkaaressa, naisvaikuttamisen ja -yrittäjyyden ensiaskeleita sekä tutkittiin suomalaisia matkailualan vaikuttajanaisia. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin yksilöllisten teemahaastatteluiden kautta. Haastatteluihin osallistui 12 matkailualalla vai-kuttavaa suomalaista naista. Haastattelutulokset analysoitiin käyttämällä teemahaastattelua ja laa-dullista sisällönanalyysiä, johon teorian kokoamisessa käytetty teorianohjaava analyysi antoi tukensa.
Tutkimuksesta saadut tulokset nostivat esiin mielenkiintoisia matkailualan naispioneereja, jotka raiva-sivat tietä nykypäivän naisvaikuttamiselle. Verkostoituminen ja yrittäjyys koettiin tärkeäksi ennen ja nyt. Yhteiskunnassa vaikuttaneet toimintaympäristön muutokset mahdollistivat omalta osaltaan nais-ten hakeutumisen matkailualalle. Haastattelutulosten mukaan suurin osa naisvaikuttajista oli joutu-nut alalle sattuman kautta tai alaa kohtaan tuntemansa sisäisen palon myötä. Kaikkia näitä vaikutta-janaisia yhdisti työn tekeminen sydämellä, omien tekojen ja auttamishalun kautta vaikuttaminen, rak-kaus matkailualaa kohtaan sekä matkailumission eteenpäin viemisen tärkeys. Abstract
Author(s): Korhonen Leena
Title of the Publication: Influential Finnish women in the tourism industry
Degree Title: Bachelor of Hospitality Management
Keywords: female influencers, influence, tourism industry
The purpose of the thesis is to research Finnish women who have made an impact in the tourism in-dustry and to explore their significance as developers of women´s influence in this field. The topic of the study was selected based on the researcher’s personal interest, and therefore the study did not have an external sponsor. The general objective of the thesis is to determine the development curve of women’s influence and its prospects, while the author´s personal goal was to increase the apprecia-tion of influential females in the Finnish tourism industry for their pioneering work.
The research was guided by the following questions: Were there any Finnish influential women appear in the tourism industry and what was their influence on the development of the tourism industry? How did the structural changes that took place in the external and internal operating environment enable women to enter the tourism industry? What personal motives shaped women’s entry into the tourism industry?
The qualitative research method was used in the thesis. The theoretical framework of the study con-sisted of relevant source material. In the theoretical part, influential females in the life cycle of tour-ism, the first steps of female influence and entrepreneurship, and influential Finnish women in the tourism industry were discussed. The empirical part of the study was carried out through individual thematic interviews. Twelve influential Finnish women in the tourism industry were interviewed. The interview results were analyzed using qualitative content analysis, which in turn was supported and guided by the theory.
The results highlighted interesting female pioneers in the tourism industry, who paved the way for today´s female influence. Networking and entrepreneurship were perceived as important activities in the past and today. Changes in the operating environment that affected society had made it possible for women to become involved in the tourism industry. According to the interview results, most influ-ential females had entered tourism by chance or due to their own enthusiasm for the industry. They were united by a passion for their work, and the desire to shape, promote, and develop the tourism industry, which they loved.
Tutkimustani ohjaavat seuraavat tutkimuskysymykset: Esiintyikö suomalaisia vaikuttajanaisia matkai-lualan lähihistoriassa ja mikä oli heidän vaikutuksensa matkailualan kehittymiseen? Miten ulkoisessa ja sisäisessä toimintaympäristössä tapahtuneet rakennemuutokset mahdollistivat naisten suuntautu-misen matkailualalle? Mitkä henkilökohtaiset motiivit vaikuttivat naisten matkailualalle hakeutumi-seen?
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tutkimuksen teo-reettinen viitekehys koostui opinnäytetyön kannalta merkityksellisestä lähdeaineistosta. Teoreettises-sa osuudessa käsiteltiin naisvaikuttajia matkailualan elinkaaressa, naisvaikuttamisen ja -yrittäjyyden ensiaskeleita sekä tutkittiin suomalaisia matkailualan vaikuttajanaisia. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin yksilöllisten teemahaastatteluiden kautta. Haastatteluihin osallistui 12 matkailualalla vai-kuttavaa suomalaista naista. Haastattelutulokset analysoitiin käyttämällä teemahaastattelua ja laa-dullista sisällönanalyysiä, johon teorian kokoamisessa käytetty teorianohjaava analyysi antoi tukensa.
Tutkimuksesta saadut tulokset nostivat esiin mielenkiintoisia matkailualan naispioneereja, jotka raiva-sivat tietä nykypäivän naisvaikuttamiselle. Verkostoituminen ja yrittäjyys koettiin tärkeäksi ennen ja nyt. Yhteiskunnassa vaikuttaneet toimintaympäristön muutokset mahdollistivat omalta osaltaan nais-ten hakeutumisen matkailualalle. Haastattelutulosten mukaan suurin osa naisvaikuttajista oli joutu-nut alalle sattuman kautta tai alaa kohtaan tuntemansa sisäisen palon myötä. Kaikkia näitä vaikutta-janaisia yhdisti työn tekeminen sydämellä, omien tekojen ja auttamishalun kautta vaikuttaminen, rak-kaus matkailualaa kohtaan sekä matkailumission eteenpäin viemisen tärkeys.
Author(s): Korhonen Leena
Title of the Publication: Influential Finnish women in the tourism industry
Degree Title: Bachelor of Hospitality Management
Keywords: female influencers, influence, tourism industry
The purpose of the thesis is to research Finnish women who have made an impact in the tourism in-dustry and to explore their significance as developers of women´s influence in this field. The topic of the study was selected based on the researcher’s personal interest, and therefore the study did not have an external sponsor. The general objective of the thesis is to determine the development curve of women’s influence and its prospects, while the author´s personal goal was to increase the apprecia-tion of influential females in the Finnish tourism industry for their pioneering work.
The research was guided by the following questions: Were there any Finnish influential women appear in the tourism industry and what was their influence on the development of the tourism industry? How did the structural changes that took place in the external and internal operating environment enable women to enter the tourism industry? What personal motives shaped women’s entry into the tourism industry?
The qualitative research method was used in the thesis. The theoretical framework of the study con-sisted of relevant source material. In the theoretical part, influential females in the life cycle of tour-ism, the first steps of female influence and entrepreneurship, and influential Finnish women in the tourism industry were discussed. The empirical part of the study was carried out through individual thematic interviews. Twelve influential Finnish women in the tourism industry were interviewed. The interview results were analyzed using qualitative content analysis, which in turn was supported and guided by the theory.
The results highlighted interesting female pioneers in the tourism industry, who paved the way for today´s female influence. Networking and entrepreneurship were perceived as important activities in the past and today. Changes in the operating environment that affected society had made it possible for women to become involved in the tourism industry. According to the interview results, most influ-ential females had entered tourism by chance or due to their own enthusiasm for the industry. They were united by a passion for their work, and the desire to shape, promote, and develop the tourism industry, which they loved.