Hotellin ravitsemispalveluiden markkinointiviestinnän kehittäminen sosiaalisen median keinoin, esimerkkinä case: Digihotelli
Ruokolainen, Anita (2014)
Ruokolainen, Anita
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516615
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitetään hotellin ravitsemispalveluiden markkinointiviestintää sosiaalisen median tarjoamin keinoin. Työn toimeksiantaja on majoitus- ja ravitsemispalveluita tarjoava yritys. Työn tavoitteena on laatia konkreettisia kehitysideoita markkinointiviestintää varten. Lisäksi tavoitteena on kehittää uusia tapoja hyödyntää sosiaalista mediaa yrityksen markkinointiviestinnässä. Työssä perehdytään myös sosiaalisen median uusiin trendeihin ja kehityssuuntiin.
Työn teoreettinen viitekehys kulminoituu markkinointiviestintään. Keskiössä ovat sosiaalinen media markkinointiviestinnän keinona, ravitsemispalvelut markkinointiviestinnän kohteena ja asiakkaat markkinointiviestinnän vuorovaikuttajina. Opinnäytetyön taustalla vaikuttaa myös liiketoiminnallinen ajattelu. Työ on toteutettu tutkimuksellisia kriteerejä noudattaen. Työssä kuvataan kehityshankkeen suunnittelu, toteutus, tuotokset ja johtopäätökset.
Työn tutkimuksellisessa osiossa hyödynnetään teemahaastatteluita ja Net Scouting -menetelmää. Teemahaastatteluissa haastateltiin toimeksiantajayrityksen vastaanotto- ja ravintolapäällikköä ja lisäksi käyttöliittymien parissa työskentelevää Systems Architectia. Haastatteluilla syvennyttiin toimeksiantajayrityksen ravitsemispalveluiden markkinointiviestintään sekä ravitsemispalveluihin. Systems Architectin haastattelun avulla pyrittiin hahmottamaan verkossa tapahtuvan viestinnän ja sosiaalisen median uusimpia kehityssuuntia ja trendejä.
Net Scouting –menetelmällä tutkittiin ravitsemispalveluyritysten sosiaalisen median markkinointiviestintää. Net scouting –osion avulla pyrittiin saamaan kokonaiskäsitys sosiaalisessa mediassa aktiivisesti viestivien yritysten toiminnasta.
Työssä kehitetyissä ideoissa painottui yrityksen osallistuminen sosiaalisen median markkinoin-tiviestintään joko konsernin yhteisten tai yksittäisen toimipisteen omien kanavien kautta. Yrityksen kannalta keskeisiksi sosiaalisen median kanaviksi valikoituivat Facebook, Instagram, Pinterest, blogit ja yrityksen kotisivut. Kehitysideoissa painottui ruokatuotteiden esittely visuaalisesti näyttävällä ja yrityksen ilmettä mukailevalla tavalla sosiaalisen median kanavissa. Kehitysideoissa painottui myös yrityksen yksittäisten toimipisteiden ja niiden ravitsemispalveluiden tunnettuuden lisääminen yrityksen yhteisiä sosiaalisen median kanavia hyödyntäen. Toimeksiantajayrityksen yksittäisellä toimipisteellä olisi myös kannattavaa olla vähintään yksi vapaasti käytettävissä oleva sosiaalisen median kanava, jossa yrityksen tuotteita, palveluita ja kampanjoita voitaisiin markkinoida kustannustehokkaasti tavoitelluille asiakassegmenteille. Kehitysideoissa huomioitiin myös sosiaalisen median markkinointiin varattavien resurssien lisääminen sekä vastuun jakaminen henkilöstön keskuudessa.
Työn teoreettinen viitekehys kulminoituu markkinointiviestintään. Keskiössä ovat sosiaalinen media markkinointiviestinnän keinona, ravitsemispalvelut markkinointiviestinnän kohteena ja asiakkaat markkinointiviestinnän vuorovaikuttajina. Opinnäytetyön taustalla vaikuttaa myös liiketoiminnallinen ajattelu. Työ on toteutettu tutkimuksellisia kriteerejä noudattaen. Työssä kuvataan kehityshankkeen suunnittelu, toteutus, tuotokset ja johtopäätökset.
Työn tutkimuksellisessa osiossa hyödynnetään teemahaastatteluita ja Net Scouting -menetelmää. Teemahaastatteluissa haastateltiin toimeksiantajayrityksen vastaanotto- ja ravintolapäällikköä ja lisäksi käyttöliittymien parissa työskentelevää Systems Architectia. Haastatteluilla syvennyttiin toimeksiantajayrityksen ravitsemispalveluiden markkinointiviestintään sekä ravitsemispalveluihin. Systems Architectin haastattelun avulla pyrittiin hahmottamaan verkossa tapahtuvan viestinnän ja sosiaalisen median uusimpia kehityssuuntia ja trendejä.
Net Scouting –menetelmällä tutkittiin ravitsemispalveluyritysten sosiaalisen median markkinointiviestintää. Net scouting –osion avulla pyrittiin saamaan kokonaiskäsitys sosiaalisessa mediassa aktiivisesti viestivien yritysten toiminnasta.
Työssä kehitetyissä ideoissa painottui yrityksen osallistuminen sosiaalisen median markkinoin-tiviestintään joko konsernin yhteisten tai yksittäisen toimipisteen omien kanavien kautta. Yrityksen kannalta keskeisiksi sosiaalisen median kanaviksi valikoituivat Facebook, Instagram, Pinterest, blogit ja yrityksen kotisivut. Kehitysideoissa painottui ruokatuotteiden esittely visuaalisesti näyttävällä ja yrityksen ilmettä mukailevalla tavalla sosiaalisen median kanavissa. Kehitysideoissa painottui myös yrityksen yksittäisten toimipisteiden ja niiden ravitsemispalveluiden tunnettuuden lisääminen yrityksen yhteisiä sosiaalisen median kanavia hyödyntäen. Toimeksiantajayrityksen yksittäisellä toimipisteellä olisi myös kannattavaa olla vähintään yksi vapaasti käytettävissä oleva sosiaalisen median kanava, jossa yrityksen tuotteita, palveluita ja kampanjoita voitaisiin markkinoida kustannustehokkaasti tavoitelluille asiakassegmenteille. Kehitysideoissa huomioitiin myös sosiaalisen median markkinointiin varattavien resurssien lisääminen sekä vastuun jakaminen henkilöstön keskuudessa.