Kokoonpano-osaston Kanban-hyllyjärjestelmän käytön tehostaminen
Härkönen, Peetter (2024)
Härkönen, Peetter
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816986
Tiivistelmä
Työni keskeisimpänä aiheena oli Kanban ja etenkin Kanban-hyllyt. Kanban on japaninkielinen sana, mikä tarkoittaa korttia. Kanban on saanut alkunsa 1940-luvun lopulla ja 1950-luvun alussa Toyotan tehtailla. Kanban-hyllyjen eli läpivirtaushyllyjen toiminta perustuu siihen, että logistiikka kuljettaa kokoonpano-osaston Kanban-hyllyihin valmiita osia, joita kokoonpanijat voivat käyttää tuotteiden valmistuksessa. Jokaiselle tuoteosalle on omat Kanban-laatikot, joissa on kiinni Kanban-kortit. Kortit ilmaisevat laatikon paikan Kanban-hyllyissä. Opinnäytetyön tavoitteena oli mekaanisten sylinterien kokoonpano-osaston Kanban-hyllyjen osien määrien ajan tasalle päivittäminen. Tarkoituksena oli myös luoda toimintatapa, jolla Kanban-hyllyjen tuotteiden kokoonpano-osien määrät pidetään tulevaisuudessa tarpeen mukaisina ja reaaliajassa. Tutkimuksessani käytettiin soveltavaa tutkimusta ja kehittämistyön yhdistelmää. Pyrittiin soveltamaan olemassa olevaa tietoa käytäntöön ja jatkokehittämään Abloylla käytössä olevaa Kanban-hyllyjärjestelmää. Tutkimustehtävänä työssä oli valmiiksi tehtyjen Excel-taulukoiden tutkiminen ja vertaaminen Abloylla olevan Microsoft Dynamics AX- ja Power BI-järjestelmien tietojen kanssa. Tuloksena työstä tuli kehitysehdotus Power BI -näkymästä, jossa Kanban-hyllyjen osien määrien muutoksen tarve ilmoitetaan. Tuloksena tuli myös toimintatapa, millä osien määriä muutetaan ja pidetään reaaliajassa.