Varhaiskasvatuksen ympäristökasvatus. Luontosuhteen vahvistaminen varhaiskasvatuksessa.
Rissanen, Salla (2024)
Rissanen, Salla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817123
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ympäristökasvatusta ja lapsen luontosuhdetta. Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin selvittää, miten varhaiskasvatuksen ympäristökasvatuksella voidaan tukea lapsen luontosuhdetta. Kirjallisuuskatsauksen aineisto muodostui seitsemästä vuosina 2015–2023 julkaistusta kirjallisesta aineistosta. Aineistoon lukeutui 4 suomenkielistä ja 3 englanninkielistä aineistoa. Aineistot käsittelivät varhaiskasvatusta joko päiväkodissa tai esikoulussa. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Katsauksen perusteella varhaiskasvatuksen ympäristökasvatuksella voidaan tukea lapsen luontosuhdetta monin eri keinoin. Ympäristökasvatusta voidaan toteuttaa luonnossa oppimalla, luonnosta oppimalla ja luonnon avulla oppimalla, ja näiden avulla vaikuttaa luontosuhteen muodostumiseen. Ympäristökasvatuksen ja luontosuhteen tukemisen keinoja olivat esimerkiksi luonnossa toimiminen, luonnosta opettaminen, yhdessä toimiminen, keskustelu ja vuorovaikutus, konkretia ja kokemuksellisuus opetuksessa sekä luonnonmateriaalien hyödyntäminen eri tavoin. Aineistosta tuli ilmi myös kasvattajien roolia luontosuhteen muodostumisessa.