Kasvatuskumppanuusopas Humana Metsäapilan työntekijöille
Virolainen, Alina (2024)
Virolainen, Alina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816943
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli, tuottaa opas Metsäapilan työntekijöille kasvatuskumppanuudesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä Metsäapilan työntekijöiden tietoisuutta ja ottaa käytäntöön kasvatuskumppanuuden periaatteita. Toimeksiantajana toimi sijaishuoltopaikka Metsäapila.
Opas tarjoaa käytännön työkaluja ja teoreettista taustaa kasvatuskumppanuuden toteuttamiseen työyhteisössä. Työssä avataan kasvatuskumppanuuden teoria, lastensuojelua, sijaishuoltoa ja omaohjaajatyötä. Opinnäytetyössä käytettiin lomakekyselyä työryhmälle. Kysely toteutettiin strukturoituna ja niiden avulla kerättiin tietoa työryhmän näkemyksistä ja tiedoista koskien kasvatuskumppanuutta.
Keskeisenä tuotoksena syntyi opas, joka sisältää kasvatuskumppanuuden periaatteet ja pohdinnan kunkin osion jälkeen. Opas tarjoaa työntekijöille selkeän viitekehyksen ja käytännön työkaluja kasvatuskumppanuuden toteuttamiseen. Oppaan arviointi perustui työryhmän antamiin vastauksiin kyselyssä sekä oppaan käytettävyyteen. Opasta voidaan käyttää työntekijän perehdytyksessä tai voi pohtia omaa työtä kasvatuskumppanina. Kehittämisehdotuksena kasvatuskumppanuuteen on ottaa huomioon monikulttuurisuuden ja vanhempien rooli kasvatuskumppanuudessa
Opas tarjoaa käytännön työkaluja ja teoreettista taustaa kasvatuskumppanuuden toteuttamiseen työyhteisössä. Työssä avataan kasvatuskumppanuuden teoria, lastensuojelua, sijaishuoltoa ja omaohjaajatyötä. Opinnäytetyössä käytettiin lomakekyselyä työryhmälle. Kysely toteutettiin strukturoituna ja niiden avulla kerättiin tietoa työryhmän näkemyksistä ja tiedoista koskien kasvatuskumppanuutta.
Keskeisenä tuotoksena syntyi opas, joka sisältää kasvatuskumppanuuden periaatteet ja pohdinnan kunkin osion jälkeen. Opas tarjoaa työntekijöille selkeän viitekehyksen ja käytännön työkaluja kasvatuskumppanuuden toteuttamiseen. Oppaan arviointi perustui työryhmän antamiin vastauksiin kyselyssä sekä oppaan käytettävyyteen. Opasta voidaan käyttää työntekijän perehdytyksessä tai voi pohtia omaa työtä kasvatuskumppanina. Kehittämisehdotuksena kasvatuskumppanuuteen on ottaa huomioon monikulttuurisuuden ja vanhempien rooli kasvatuskumppanuudessa