Isännöinti osana kiinteistönpitoa sekä asiakastyytyväisyyskysely
Dufva, Mika (2024)
Dufva, Mika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917534
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli isännöinnin ja kiinteistönpidon yhteistyö. Toisena aiheena oli asiakastyytyväisyyskysely.
Toimeksiantajani Tili- ja isännöintipalvelu Sinokki Oy halusi kartoittaa, millä keinoin saadaan
kiinteistöhuoltoyrityksen ja isännöinnin välinen yhteistyö toimivaksi. Samalla haluttiin kartoittaa yrityksen
asiakaspalvelun kehittämistarpeita. Opinnäytetyössä sivuttiin myös hieman poikkeusolojen vaikutusta isännöintiin.
Poikkeusoloilla tässä työssä tarkoitetaan COVID-19-viruksen vaikutusta.
Työ aloitettiin keväällä 2023 pohtimalla oikeanlaiset kysymykset asiakastyytyväisyyskyselyyn, joka tehtiin
Microsoft Forms -ohjelmalla. Aluksi selvitettiin mitä isännöinti ja kiinteistönpito ylipäätään on. Samaan aikaan
kartoitettiin isännöinnin ja kiinteistönpidon yhteistyötä. Tässä työssä tutkittiin myös, minkälainen rakennuskanta
Suomessa on ja millaista on luoda neutraali asiakastyytyväisyyskysely. Töiden ohessa tehtyä
opinnäytetyötä on tehty pitkällä aikavälillä.
Kyselyllä saatiin selville, millä osa-alueella yrityksen tulisi parantaa toimintaansa. Toiminnallisessa osuudessa
saatiin selville, että luotettavuus, joustavuus, ammattitaitoinen ja osaava henkilöstö ovat yrityksen
vahvuuksia. Kehittämisen kohteeksi nousivat, että yrityksen tulisi parantaa tavoitettavuutta esimerkiksi puhelinvastaajapalvelulla.
Yrityksellä ei ole päivystyspalvelua iltaisin ja viikonloppuisin. Asiakkaiden paras tapa
tavoitella isännöitsijää on sähköpostiviesti. Tämän takia heti vastaaminen jokaiseen yhteydenottoon saattaa
olla hieman aikaa vievää.
Asiakastyytyväisyyskysely antoi myös hyvin tietoa, kuinka jatkossa parannetaan yrityksen toimintatapoja.
Opinnäytetyö kokonaisuudessaan antoi tilaajalle tietoa, kuinka jatkossa hoitaa asiakassuhteita ja kuinka
pitää yhteyttä kiinteistönpidon eri osapuoliin.
Toimeksiantajani Tili- ja isännöintipalvelu Sinokki Oy halusi kartoittaa, millä keinoin saadaan
kiinteistöhuoltoyrityksen ja isännöinnin välinen yhteistyö toimivaksi. Samalla haluttiin kartoittaa yrityksen
asiakaspalvelun kehittämistarpeita. Opinnäytetyössä sivuttiin myös hieman poikkeusolojen vaikutusta isännöintiin.
Poikkeusoloilla tässä työssä tarkoitetaan COVID-19-viruksen vaikutusta.
Työ aloitettiin keväällä 2023 pohtimalla oikeanlaiset kysymykset asiakastyytyväisyyskyselyyn, joka tehtiin
Microsoft Forms -ohjelmalla. Aluksi selvitettiin mitä isännöinti ja kiinteistönpito ylipäätään on. Samaan aikaan
kartoitettiin isännöinnin ja kiinteistönpidon yhteistyötä. Tässä työssä tutkittiin myös, minkälainen rakennuskanta
Suomessa on ja millaista on luoda neutraali asiakastyytyväisyyskysely. Töiden ohessa tehtyä
opinnäytetyötä on tehty pitkällä aikavälillä.
Kyselyllä saatiin selville, millä osa-alueella yrityksen tulisi parantaa toimintaansa. Toiminnallisessa osuudessa
saatiin selville, että luotettavuus, joustavuus, ammattitaitoinen ja osaava henkilöstö ovat yrityksen
vahvuuksia. Kehittämisen kohteeksi nousivat, että yrityksen tulisi parantaa tavoitettavuutta esimerkiksi puhelinvastaajapalvelulla.
Yrityksellä ei ole päivystyspalvelua iltaisin ja viikonloppuisin. Asiakkaiden paras tapa
tavoitella isännöitsijää on sähköpostiviesti. Tämän takia heti vastaaminen jokaiseen yhteydenottoon saattaa
olla hieman aikaa vievää.
Asiakastyytyväisyyskysely antoi myös hyvin tietoa, kuinka jatkossa parannetaan yrityksen toimintatapoja.
Opinnäytetyö kokonaisuudessaan antoi tilaajalle tietoa, kuinka jatkossa hoitaa asiakassuhteita ja kuinka
pitää yhteyttä kiinteistönpidon eri osapuoliin.