Yksilöurheilijan varainhankinta ja yhteistyökumppanuuksien kehittäminen
Mäkiaho, Arttu (2024)
Mäkiaho, Arttu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917532
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda käytännönläheinen toimintamalli yksilöurheilijan varainhankintaan ja yhteistyökumppanuuksien kehittämiseen. Tavoitteena oli luoda malli, jota yksilölajin urheilija voi hyödyntää etsiessään yhteistyökumppanuuksia ja kehittäessään varainhankintamenetelmiään. Opinnäytetyö luotiin opinnäytetyön kirjoittajan tarpeesta, sekä halusta kehittää etenkin nuorten urheilijoiden varainhankintamenetelmiä. Opinnäytetyön kirjoittaja on yksilölajin urheilija, jonka toimeentulo muodostuu yhteistyökumppanuuksista saatavista tuloista.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osiosta, joka toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Teoriaosuus muodostui alan kirjallisuudesta, tutkimuksista, kyselyistä ja julkaistuista artikkeleista.
Teoriaosuuden aiheet valittiin sen perusteella, että ne tukisivat mahdollisimman hyvin yhteistyökumppanuuksien ja varainhankinnan kehittämistä.
Laadullisen haastattelututkimuksen tavoitteena oli selvittää yritysten tavoitteita sponsorointiin. Tutkimuksen pääteemoina olivat yritysten tavoitteet, kokemukset ja rahallinen panostus sponsorointiin. Yhteistyökumppanuuksien ja varainhankinnan kehittäminen on ajankohtaista, sillä yleiset elinkustannukset ja urheilijoiden kulut ovat nousseet merkittävästi viime vuosien aikana. Yksilöurheilijan yhteistyökumppanuuksien
hankintamenetelmät ovat myös muuttuneet ja kehittyneet sosiaalisen median kautta.
Laadullinen haastattelututkimus suoritettiin teemahaastatteluiden avulla. Haastattelut tehtiin viidelle yritykselle, jotka toimivat eri toimialoilla ja ovat erikokoisia yrityksiä sekä toimivat eri puolella Suomea. Haastattelututkimukseen valikoitiin yritykset, jotka tekevät urheilusponsorointia yksilölajin urheilijoiden kanssa.
Tämän avulla tutkimukseen saatiin erilaisia näkökulmia tutkittavasta aiheesta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimintamalli, joka on hyödyllinen yksilölajin urheilijalle yhteistyökumppanuuksien kehittämiseen. Toimintamallia voidaan tarjota urheiluakatemioille, seuroille ja lukioille Kuopion
ja Kainuun alueella, jotta tuotosta voidaan hyödyntää etenkin nuorten urheilijoiden apuna.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osiosta, joka toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Teoriaosuus muodostui alan kirjallisuudesta, tutkimuksista, kyselyistä ja julkaistuista artikkeleista.
Teoriaosuuden aiheet valittiin sen perusteella, että ne tukisivat mahdollisimman hyvin yhteistyökumppanuuksien ja varainhankinnan kehittämistä.
Laadullisen haastattelututkimuksen tavoitteena oli selvittää yritysten tavoitteita sponsorointiin. Tutkimuksen pääteemoina olivat yritysten tavoitteet, kokemukset ja rahallinen panostus sponsorointiin. Yhteistyökumppanuuksien ja varainhankinnan kehittäminen on ajankohtaista, sillä yleiset elinkustannukset ja urheilijoiden kulut ovat nousseet merkittävästi viime vuosien aikana. Yksilöurheilijan yhteistyökumppanuuksien
hankintamenetelmät ovat myös muuttuneet ja kehittyneet sosiaalisen median kautta.
Laadullinen haastattelututkimus suoritettiin teemahaastatteluiden avulla. Haastattelut tehtiin viidelle yritykselle, jotka toimivat eri toimialoilla ja ovat erikokoisia yrityksiä sekä toimivat eri puolella Suomea. Haastattelututkimukseen valikoitiin yritykset, jotka tekevät urheilusponsorointia yksilölajin urheilijoiden kanssa.
Tämän avulla tutkimukseen saatiin erilaisia näkökulmia tutkittavasta aiheesta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimintamalli, joka on hyödyllinen yksilölajin urheilijalle yhteistyökumppanuuksien kehittämiseen. Toimintamallia voidaan tarjota urheiluakatemioille, seuroille ja lukioille Kuopion
ja Kainuun alueella, jotta tuotosta voidaan hyödyntää etenkin nuorten urheilijoiden apuna.