Työntekijöiden perehdyttämisen kehittäminen : opaskirja salaattibaarin rakentamiseen : case: S-Market Karaportti
Piipponen, Meri (2024)
Piipponen, Meri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817112
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa S-Market Karaportin henkilöstön oppimista ja osaamista salaattibaarin kokoamisen osalta. Tätä varten kehitettiin uusi perehdyttämisen oheismateriaali, jossa henkilöstön tarpeet ja toiveet oli huomioitu. Selkeällä työnopastuksella ja asianmukaisella toiminnalla voidaan parantaa myös työnantajamielikuvaa, asiakaskokemusta, tuotteiden menekkiä ja myymälän merkitystä markkinointivälineenä. Tällä kehittämistyöllä on siis useita hyötyjä organisaatiolle ja sen henkilöstölle.
Tavoitteena oli selvittää minkälaista perehdyttämistä tai sen oheismateriaalia tarvitaan tukemaan henkilöstön oppimista ja osaamista. Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee perehdyttämistä, osaamisen johtamista, omavalvontaa ja myymälämarkkinointia. Tietoperustassa aiheeseen liittyviä käsitteitä avataan, jotta opinnäytetyön tavoite ja kokonaisuus olisi selkeästi ymmärrettävissä. Laadullinen tutkimusmenetelmä valittiin, koska tavoitteena oli kerätä tutkittavilta uutta tietoa, joka perustuu heidän kokemuksiinsa ja toiveisiinsa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä, jonka avulla kerätty aineisto käsiteltiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimusaineistossa esiin nousseet teemat olivat omavalvonta, työnopastus, osaamisen johtaminen ja sisäinen viestintä. Kehityskohteet liittyvät siis elintarvikkeiden päiväysmerkintöihin ja jäljitettävyyteen, työnopastuksen selkeyteen, olemassa olevan osaamisen hyödyntämiseen ja viestinnän kehittämiseen. Tämän kehittämistyön painopisteenä oli uuden perehdytysmateriaalin tuottaminen henkilöstön oppimisen ja osaamisen vahvistamiseksi. Työntekijöiden tulee kuitenkin saada tarkempaa tietoa työvaiheista ja aineistossa esiin nousseista teemoista työnopastuksen aikana. Kehittämistyönä syntynyttä oheismateriaalia kannattaa hyödyntää aina perehdyttämisen yhteydessä, jotta oppiminen tehostuu ja materiaalin sisältö tulee tutuksi.
Tavoitteena oli selvittää minkälaista perehdyttämistä tai sen oheismateriaalia tarvitaan tukemaan henkilöstön oppimista ja osaamista. Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee perehdyttämistä, osaamisen johtamista, omavalvontaa ja myymälämarkkinointia. Tietoperustassa aiheeseen liittyviä käsitteitä avataan, jotta opinnäytetyön tavoite ja kokonaisuus olisi selkeästi ymmärrettävissä. Laadullinen tutkimusmenetelmä valittiin, koska tavoitteena oli kerätä tutkittavilta uutta tietoa, joka perustuu heidän kokemuksiinsa ja toiveisiinsa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä, jonka avulla kerätty aineisto käsiteltiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimusaineistossa esiin nousseet teemat olivat omavalvonta, työnopastus, osaamisen johtaminen ja sisäinen viestintä. Kehityskohteet liittyvät siis elintarvikkeiden päiväysmerkintöihin ja jäljitettävyyteen, työnopastuksen selkeyteen, olemassa olevan osaamisen hyödyntämiseen ja viestinnän kehittämiseen. Tämän kehittämistyön painopisteenä oli uuden perehdytysmateriaalin tuottaminen henkilöstön oppimisen ja osaamisen vahvistamiseksi. Työntekijöiden tulee kuitenkin saada tarkempaa tietoa työvaiheista ja aineistossa esiin nousseista teemoista työnopastuksen aikana. Kehittämistyönä syntynyttä oheismateriaalia kannattaa hyödyntää aina perehdyttämisen yhteydessä, jotta oppiminen tehostuu ja materiaalin sisältö tulee tutuksi.