Etäpalveluiden hyödyntäminen erikoissairaanhoidon poliklinikalla
Ojala, Sofia; Köykkä, Eerika (2024)
Ojala, Sofia
Köykkä, Eerika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817186
Tiivistelmä
Etäpalveluiden käyttö on lisääntynyt terveydenhuollossa viime vuosina. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kuvata, miten etäpalveluita voisi edistää ja hyödyntää erikoissairaanhoidon poliklinikalla sekä kuvata potilaiden ja ammattilaisten kokemuksia hyvästä etäpalvelusta. Tavoitteena oli löytää tietoa siitä, millainen on hyvä etäpalvelu ja antaa työelämäkumppanille ideoita, miten edistää etäpalveluita erikoissairaanhoidon poliklinikan näkökulmasta. Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi erikoissairaanhoidon palveluja tuottava organisaatio, jonka poliklinikoilla halutaan tulevaisuudessa hyödyntää etäpalveluja laajemmin. He tarvitsivat kehittämiseen lisää tuoretta tietoa etäpalveluista.
Opinnäytetyön menetelmäksi valittiin kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineistoa haettiin hoitotyön tietokannoista. Lopulliseen aineistoon valittiin seitsemän tutkimusartikkelia. Aineiston analyysimenetelmänä oli teemoittelu. Tuloksiksi saatiin, että etäpalvelut parantavat potilaiden pääsyä terveydenhoidon pariin sekä auttavat palveluiden tarpeen arvioinnissa. Erilaisia sovelluksia pidettiin tietojen siirtymisen kannalta hyvinä ja ne koettiin helpoksi ja toimivaksi väyläksi yhteydenottoon. Saavutettavuus sekä esteettömyys, helppokäyttöisyys, käyttäjäystävällisyys, yksinkertaisuus ja ymmärrettävyys olivat etäpalveluille haluttuja ominaisuuksia. Kehittämistarpeista suurimpana esiin nousi tietoteknisten ongelmien paikkaus. Lisäksi ammattilaiset kaipasivat selkeitä ohjeistuksia sekä koulutusta etäpalveluista osana työtä. Jatkotutkimusaihe tästä työstä voisi olla se, miten etäpalvelut olisivat mahdollisimman monelle saavutettavissa.
Opinnäytetyön menetelmäksi valittiin kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineistoa haettiin hoitotyön tietokannoista. Lopulliseen aineistoon valittiin seitsemän tutkimusartikkelia. Aineiston analyysimenetelmänä oli teemoittelu. Tuloksiksi saatiin, että etäpalvelut parantavat potilaiden pääsyä terveydenhoidon pariin sekä auttavat palveluiden tarpeen arvioinnissa. Erilaisia sovelluksia pidettiin tietojen siirtymisen kannalta hyvinä ja ne koettiin helpoksi ja toimivaksi väyläksi yhteydenottoon. Saavutettavuus sekä esteettömyys, helppokäyttöisyys, käyttäjäystävällisyys, yksinkertaisuus ja ymmärrettävyys olivat etäpalveluille haluttuja ominaisuuksia. Kehittämistarpeista suurimpana esiin nousi tietoteknisten ongelmien paikkaus. Lisäksi ammattilaiset kaipasivat selkeitä ohjeistuksia sekä koulutusta etäpalveluista osana työtä. Jatkotutkimusaihe tästä työstä voisi olla se, miten etäpalvelut olisivat mahdollisimman monelle saavutettavissa.