Asiakaskokemuksen kehittäminen kauneusalan yrityksessä
Kääriäinen, Lotta (2024)
Kääriäinen, Lotta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917607
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia asiakaskokemuksen kehittämistä kauneusalan yrityksessä. Päätarkoituksena oli selvittää yrityksen nykyinen asiakaskokemus. Toimeksiantajana toimi Kauneushoitola Weera. Toimeksiantajalle ei ole aiemmin toteutettu asiakaskokemukseen liittyvää tutkimuskyselyä.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä ja vastauksia kerättiin paperisen sekä digitaalisen lomakkeen avulla. Vastaaminen kyselyyn oli täysin vapaaehtoista. Vastaajat saivat halutessaan osallistua myös arvontaan, minkä tarkoituksena oli aktivoida asiakkaita vastaamaan. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään asiakaskokemusta ja palvelupolkua. Nykyistä asiakaskokemusta ja palvelupolkua toimeksiantajayrityksessä avataan teoria osuuden avulla.
Tutkimuskyselyn avulla selvisi, että asiakaskokemus on pääosin erinomainen ja vastaajat olivat tyytyväisiä saamaansa palveluun ja valikoimaan. Vastaajat korostivat toimeksiantajan asiantuntevuutta ja asiakaspalvelutaitoja.
Jatkotutkimuksen olisi mahdollista uusia asiakaskokemusta selvittävä kysely ja tällä tavalla saada selville, kuinka asiakaskokemus on kehittynyt.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä ja vastauksia kerättiin paperisen sekä digitaalisen lomakkeen avulla. Vastaaminen kyselyyn oli täysin vapaaehtoista. Vastaajat saivat halutessaan osallistua myös arvontaan, minkä tarkoituksena oli aktivoida asiakkaita vastaamaan. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään asiakaskokemusta ja palvelupolkua. Nykyistä asiakaskokemusta ja palvelupolkua toimeksiantajayrityksessä avataan teoria osuuden avulla.
Tutkimuskyselyn avulla selvisi, että asiakaskokemus on pääosin erinomainen ja vastaajat olivat tyytyväisiä saamaansa palveluun ja valikoimaan. Vastaajat korostivat toimeksiantajan asiantuntevuutta ja asiakaspalvelutaitoja.
Jatkotutkimuksen olisi mahdollista uusia asiakaskokemusta selvittävä kysely ja tällä tavalla saada selville, kuinka asiakaskokemus on kehittynyt.