Matemaattisten aineiden oppimisen tukeminen tieto- ja viestintätekniikan AMK-opinnoissa
Korpi, Otto (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917633
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutustua korkeakouluopiskelijoiden, erityisesti insinööriopiskelijoiden matemaattisten -ja luonnontieteellisten aineiden oppimishaasteisiin ja löytää niihin ratkaisuja. Opinnäytetyön toimeksiantaja toimi Kajaanin ammattikorkeakoulu.
Aineistona käytettiin Insinööriliiton teettämää kyselyä, internetistä löytyviä aineistoa sekä itse teetettyä Kajaanin ammattikorkeakoulun matematiikan ja fysiikan opettajien ryhmähaastattelua. Teoriaosuudessa käytiin läpi insinööriopiskelijoiden oppimistuloksia viime vuosien ajoilta ja perehdyttiin erilaisiin oppimiseen vaikuttaviin teorioihin, kuten motivaatioon, matemaattisiin oppimisvaikeuksiin eli dyskalkuliaan ja formatiiviseen ja summatiiviseen arviointiin. Sen lisäksi opinnäytetyössä tutustuttiin Datatieteen matematiikka 1 -kurssin sisältöön. Käytännön osuudessa etsittiin mahdollisia keinoja, millä insinööriopiskelijat voisivat parantaa oppimistaan matemaattisissa aineissa. Lisäksi työssä keskityttiin Datatieteen matematiikka 1 -kurssin kehittämiseen.
Opinnäytetyötä tehdessä havaittiin, että opiskelijoiden matemaattisten aineiden tukeminen oli monivaiheinen prosessi, johon sekä opiskelija että opettaja voivat vaikuttaa omalla työpanoksellaan. Opiskelijan osalta se tarkoittaa motivaation kehittämistä matemaattisia aineita kohtaan. Näitä keinoja ovat esimerkiksi mahdollinen tukiopetuksen hyödyntäminen ja muiden opiskelijoiden kanssa tehtävien tekeminen. Opettajien osalta formatiivisen palautteen tehostaminen oli hyvä keino auttaa opiskelijaa, erityisesti niitä, joilla oli oppimisvaikeuksia matemaattisissa aineissa. Aktiivinen läsnäolo auttoi myös opettajaa puuttumaan ajoissa oppimisvaikeuksissa olevien opiskelijoiden auttamiseen.
Opiskelijan matemaattisten aineiden oppimismenestys oli pääasiassa itsestä kiinni, mutta sen edistämiseen oli olemassa muitakin keinoja. Opettajien aktiivinen läsnäolo opetuksessa ja jatkuva palautteen antaminen voivat auttaa oppimisvaikeuksissa olevaa opiskelijaa. Teknologian kehitys, etenkin tekoälyn puolella, luo uusia mahdollisuuksia sekä haasteita matemaattisten aineiden opiskeluun ja opetukseen. Myös verkkopohjaisten opetusmateriaalien ja -alustojen hyödyntäminen tulevaisuudessa voi tuoda merkittäviä etuja oppimiseen.
Aineistona käytettiin Insinööriliiton teettämää kyselyä, internetistä löytyviä aineistoa sekä itse teetettyä Kajaanin ammattikorkeakoulun matematiikan ja fysiikan opettajien ryhmähaastattelua. Teoriaosuudessa käytiin läpi insinööriopiskelijoiden oppimistuloksia viime vuosien ajoilta ja perehdyttiin erilaisiin oppimiseen vaikuttaviin teorioihin, kuten motivaatioon, matemaattisiin oppimisvaikeuksiin eli dyskalkuliaan ja formatiiviseen ja summatiiviseen arviointiin. Sen lisäksi opinnäytetyössä tutustuttiin Datatieteen matematiikka 1 -kurssin sisältöön. Käytännön osuudessa etsittiin mahdollisia keinoja, millä insinööriopiskelijat voisivat parantaa oppimistaan matemaattisissa aineissa. Lisäksi työssä keskityttiin Datatieteen matematiikka 1 -kurssin kehittämiseen.
Opinnäytetyötä tehdessä havaittiin, että opiskelijoiden matemaattisten aineiden tukeminen oli monivaiheinen prosessi, johon sekä opiskelija että opettaja voivat vaikuttaa omalla työpanoksellaan. Opiskelijan osalta se tarkoittaa motivaation kehittämistä matemaattisia aineita kohtaan. Näitä keinoja ovat esimerkiksi mahdollinen tukiopetuksen hyödyntäminen ja muiden opiskelijoiden kanssa tehtävien tekeminen. Opettajien osalta formatiivisen palautteen tehostaminen oli hyvä keino auttaa opiskelijaa, erityisesti niitä, joilla oli oppimisvaikeuksia matemaattisissa aineissa. Aktiivinen läsnäolo auttoi myös opettajaa puuttumaan ajoissa oppimisvaikeuksissa olevien opiskelijoiden auttamiseen.
Opiskelijan matemaattisten aineiden oppimismenestys oli pääasiassa itsestä kiinni, mutta sen edistämiseen oli olemassa muitakin keinoja. Opettajien aktiivinen läsnäolo opetuksessa ja jatkuva palautteen antaminen voivat auttaa oppimisvaikeuksissa olevaa opiskelijaa. Teknologian kehitys, etenkin tekoälyn puolella, luo uusia mahdollisuuksia sekä haasteita matemaattisten aineiden opiskeluun ja opetukseen. Myös verkkopohjaisten opetusmateriaalien ja -alustojen hyödyntäminen tulevaisuudessa voi tuoda merkittäviä etuja oppimiseen.
