Sisäisen viestinnän haasteet hotellissa: Lapland Hotels Oulu
Ruonakangas, Tiia (2024)
Ruonakangas, Tiia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917941
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli sisäisen viestinnän haasteet hotellissa. Toimeksiantajana tässä työssä toimi Lapland Hotels Oulu. Työn tarkoituksena oli selvittää Lapland Hotels Oulun sisäisen viestinnän nykytilaa henkilöstön näkökulmasta ja tavoitteena oli tarjota toimeksiantajalle mahdollisia kehitysideoita hotellin sisäisen viestinnän parantamiseksi esiteltyjen teorioiden ja kyselytutkimuksen tulosten pohjalta. Opinnäytetyö yhdisti sekä laadullista, että määrällistä tutkimusta. Työn varsinainen tutkimusongelma oli puutteellinen sisäinen viestintä Lapland Hotels Oulun yksikössä. Tutkimuskysymykset, jotka ohjasivat opinnäytetyön tekemistä, olivat seuraavat: Millainen on hotellin viestinnän nykytila? Minkälaisia sisäisen viestinnän haasteet ovat? Mitkä tekijät vaikuttavat sisäisen viestinnän onnistumiseen? Miten sisäistä viestintää voitaisiin parantaa?
Aineiston keruun menetelmänä käytettiin hotellin henkilöstölle osoitettua kyselyä. Kysely toteutettiin sähköisesti Webropol – kysely- ja raportointiohjelmiston avulla. Kysely sisälsi monivalintakysymyksiä, sekamuotoisia kysymyksiä, sekä avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin 27 työntekijälle ja vastauksia saatiin yhteensä 22 kappaletta.
Kyselyn tulosten perusteella kehittämistä hotellin sisäiseen viestintään kaivattiin, mutta tilanne ei ollut merkittävän huono. Sisäisen viestinnän kehittämisen tarve oli suurempaa työntekijätasolla verrattuna esihenkilöasemassa toimiviin. Lisähavaintona viestinnän kehittämisen tarve oli suurinta myyntipalvelun ja ravintolan salin henkilökunnan osalta. Kyselystä selviää, että viestinnän kanavat ja välineet palvelevat paremmin esihenkilöasemassa toimivia, kuin työntekijöitä. Lisäksi viestinnän välineiden ja kanavien haasteina koettiin niiden suuri lukumäärä, sekä perehdytyksen puute. Suuri enemmistö kyselyyn vastanneista oli työskennellyt nykyisessä työsuhteessa vain viisi vuotta tai alle. Työilmapiirin osalta haasteena koettiin avoimen vuoropuhelun vähyys, sekä työntekijöiden ja esihenkilöiden jokseenkin haastavat suhteet. Keskeiset tulokset ja päätelmät ovat kirjattu työhön.
Kyselyn tulosten ja viestinnän teorian pohjalta rakensin Lapland Hotels Oulun sisäisen viestinnän kehittämisen työkalun ja lisäksi nostin esille muutaman kehittämisen työkalusta erillisen teeman hotellin sisäisen viestinnän parantamiseksi.
Aineiston keruun menetelmänä käytettiin hotellin henkilöstölle osoitettua kyselyä. Kysely toteutettiin sähköisesti Webropol – kysely- ja raportointiohjelmiston avulla. Kysely sisälsi monivalintakysymyksiä, sekamuotoisia kysymyksiä, sekä avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin 27 työntekijälle ja vastauksia saatiin yhteensä 22 kappaletta.
Kyselyn tulosten perusteella kehittämistä hotellin sisäiseen viestintään kaivattiin, mutta tilanne ei ollut merkittävän huono. Sisäisen viestinnän kehittämisen tarve oli suurempaa työntekijätasolla verrattuna esihenkilöasemassa toimiviin. Lisähavaintona viestinnän kehittämisen tarve oli suurinta myyntipalvelun ja ravintolan salin henkilökunnan osalta. Kyselystä selviää, että viestinnän kanavat ja välineet palvelevat paremmin esihenkilöasemassa toimivia, kuin työntekijöitä. Lisäksi viestinnän välineiden ja kanavien haasteina koettiin niiden suuri lukumäärä, sekä perehdytyksen puute. Suuri enemmistö kyselyyn vastanneista oli työskennellyt nykyisessä työsuhteessa vain viisi vuotta tai alle. Työilmapiirin osalta haasteena koettiin avoimen vuoropuhelun vähyys, sekä työntekijöiden ja esihenkilöiden jokseenkin haastavat suhteet. Keskeiset tulokset ja päätelmät ovat kirjattu työhön.
Kyselyn tulosten ja viestinnän teorian pohjalta rakensin Lapland Hotels Oulun sisäisen viestinnän kehittämisen työkalun ja lisäksi nostin esille muutaman kehittämisen työkalusta erillisen teeman hotellin sisäisen viestinnän parantamiseksi.