Siirtyminen e-laskuihin ja suoramaksuihin
Natri, Tomi (2024)
Natri, Tomi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817096
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää, millä keinoilla Pankki x voisi nykytilanteessa ja tulevaisuudessa informoida ja markkinoida e-laskuja sekä suoramaksuja asiakkaille. Työn tavoitteena oli saada selville tutkimuksen kyselystä, mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaaseen ottaa tai olla ottamatta e-laskua tai suoramaksua käyttöönsä.
Opinnäytetyö jakautuu viiteen eri osaan. Ensimmäisenä on johdanto, joka avaa työn perustaa. Johdantoa seuraa kaksi teoreettista osuutta. Ensimmäisessä keskitytään pankin kassatoimintaan sekä asiakaspalveluun. Toisessa teoreettisessa osuudessa avataan e-laskujen ja suoramaksujen toimintaa ja käyttöönottoa asiakkaan sekä yrityksen näkökulmasta. Neljännessä osassa käydään läpi työn empiiristä osuutta, joka toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Kyselyyn vastasi 16 Pankin x asiakasta. Kohderyhmänä oli asiakkaat, jotka käyvät pankissa asioimassa. Viimeinen osuus koostuu johtopäätöksestä, missä käydään läpi kyselytutkimuksen vastauksia sekä miten Pankki x voisi hyödyntää vastauksista saatua tietoa.
Tutkimustuloksista selvisi, että asiakkaat käyttävät e-laskuja ja suoramaksuja maksamisen helppouden vuoksi. Käsite sisältää sen, että laskuja ei tarvitse manuaalisesti täyttää verkkopankissa tai vaihtoehtoisesti maksaa pankin konttorilla. Asiakkaat eivät käytä e-laskuja ja suoramaksuja maksamisen vaihtoehtona, kun laskuttajalta saapuu harvoin laskuja. Suurin osa vastaajista oli saanut tietoa e-laskuista ja suoramaksuista pankin konttorilta ja jotkin asiakkaat verkkopankista tai Pankki x mobiilisovelluksesta.
Opinnäytetyö jakautuu viiteen eri osaan. Ensimmäisenä on johdanto, joka avaa työn perustaa. Johdantoa seuraa kaksi teoreettista osuutta. Ensimmäisessä keskitytään pankin kassatoimintaan sekä asiakaspalveluun. Toisessa teoreettisessa osuudessa avataan e-laskujen ja suoramaksujen toimintaa ja käyttöönottoa asiakkaan sekä yrityksen näkökulmasta. Neljännessä osassa käydään läpi työn empiiristä osuutta, joka toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Kyselyyn vastasi 16 Pankin x asiakasta. Kohderyhmänä oli asiakkaat, jotka käyvät pankissa asioimassa. Viimeinen osuus koostuu johtopäätöksestä, missä käydään läpi kyselytutkimuksen vastauksia sekä miten Pankki x voisi hyödyntää vastauksista saatua tietoa.
Tutkimustuloksista selvisi, että asiakkaat käyttävät e-laskuja ja suoramaksuja maksamisen helppouden vuoksi. Käsite sisältää sen, että laskuja ei tarvitse manuaalisesti täyttää verkkopankissa tai vaihtoehtoisesti maksaa pankin konttorilla. Asiakkaat eivät käytä e-laskuja ja suoramaksuja maksamisen vaihtoehtona, kun laskuttajalta saapuu harvoin laskuja. Suurin osa vastaajista oli saanut tietoa e-laskuista ja suoramaksuista pankin konttorilta ja jotkin asiakkaat verkkopankista tai Pankki x mobiilisovelluksesta.