Video-CV:n käyttö ja hyöty työnhaussa
Huittinen, Tanja (2024)
Huittinen, Tanja
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917625
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää video-CV:n käytön hyötyjä työnhaussa. Aihe kiinnosti minua ilmiönä oman työttömyyteni vuoksi. Video-CV on ilmiönä ollut pitkään olemassa, ja ehkä sen yleistymistäkin on odotettu. Oman selvitystyöni perusteella ilmiö ei vaikuta olevan vielä kovin yleinen työnhaun keino, joten tämä on yksi keino erottautua hakijoiden massasta. Hakijalle video-CV:n työstäminen voi toimia myös oman osaamisen peilinä.
Viitekehyksenä tässä työssä tarkastellaan tietotyöläisen työnhakijan identiteettiä, osaamisen tunnistamista sekä työnhaun prosessia. Nämä kaikki tekijät vaikuttavat toisiinsa. Työnhakijan identiteetillä on merkitystä esimerkiksi sille, kuinka itsevarma hakija on työnhaun tilanteessa, joka on kuitenkin tietotyöläisillä hyvinkin kilpailullinen tilanne. Oman osaamisen sanoittaminen on työnhaussa tärkeää, oli työnhaun tapa sitten mikä tahansa, sillä osaamistahan työnantaja aina hakee. Ja osaamista on jollakin tapaa sanoitettava myös video-CV:llä.
Opinnäytetyön aineiston keräämistä on tehty LinkedIn-verkostossa sekä Teamsin avulla toteutettujen teemahaastattelujen avulla. Valitsin aineiston keräämisen muodoksi teemahaastattelun, koska tarkoitus oli tutkia ilmiötä. Teemahaastattelujen perusteella opin ilmiöstä, ettei se teknisenä työnä ole hankala, mutta vaikeaa siitä tekee se, että videomuotoinen CV on toteutettava videon lainalaisuuksien mukaisesti ja siinä on oltava joku idea. Video-CV vaatii käsikirjoittamista, joka on erilaista kuin paperisen CV:n tuottaminen. Jos video-CV:n tekijälle ei esiintyminen kameran edessä ole luontevaa, voi hän taklata tätä ongelmaa keksimällä toisenlaisen tavan esittää osaamistaan. Myös video-CV:n tekemisen haasteet liittyvät osaamisen sanoittamiseen. Tärkeää on pohtia millainen video tuo esiin hakijan osaamisen niin että juuri tämä haettava työpaikka kiinnostuu hakijasta.
Tässä työssä työnantajan näkökulma jää ohueksi. Tätä voisi selvittää lisää. Lisäksi voisi selvittää myös laajemmin työnhakijan mielikuvia video-CV:hen, sillä jos työnantajat haluavat käyttää videovälitteistä laajemmin, olisi hyvä tietää miten videoiden käyttö vaikuttaa työnhakijakokemukseen. Pohdin myös, miten video-CV palvelee esimerkiksi sellaisia vähemmistöjä, jotka kokevat rekrytoinnissa syrjintää, vahvistaako vai heikentääkö videolla esiintyminen näiden ihmisten työnhakua.
Viitekehyksenä tässä työssä tarkastellaan tietotyöläisen työnhakijan identiteettiä, osaamisen tunnistamista sekä työnhaun prosessia. Nämä kaikki tekijät vaikuttavat toisiinsa. Työnhakijan identiteetillä on merkitystä esimerkiksi sille, kuinka itsevarma hakija on työnhaun tilanteessa, joka on kuitenkin tietotyöläisillä hyvinkin kilpailullinen tilanne. Oman osaamisen sanoittaminen on työnhaussa tärkeää, oli työnhaun tapa sitten mikä tahansa, sillä osaamistahan työnantaja aina hakee. Ja osaamista on jollakin tapaa sanoitettava myös video-CV:llä.
Opinnäytetyön aineiston keräämistä on tehty LinkedIn-verkostossa sekä Teamsin avulla toteutettujen teemahaastattelujen avulla. Valitsin aineiston keräämisen muodoksi teemahaastattelun, koska tarkoitus oli tutkia ilmiötä. Teemahaastattelujen perusteella opin ilmiöstä, ettei se teknisenä työnä ole hankala, mutta vaikeaa siitä tekee se, että videomuotoinen CV on toteutettava videon lainalaisuuksien mukaisesti ja siinä on oltava joku idea. Video-CV vaatii käsikirjoittamista, joka on erilaista kuin paperisen CV:n tuottaminen. Jos video-CV:n tekijälle ei esiintyminen kameran edessä ole luontevaa, voi hän taklata tätä ongelmaa keksimällä toisenlaisen tavan esittää osaamistaan. Myös video-CV:n tekemisen haasteet liittyvät osaamisen sanoittamiseen. Tärkeää on pohtia millainen video tuo esiin hakijan osaamisen niin että juuri tämä haettava työpaikka kiinnostuu hakijasta.
Tässä työssä työnantajan näkökulma jää ohueksi. Tätä voisi selvittää lisää. Lisäksi voisi selvittää myös laajemmin työnhakijan mielikuvia video-CV:hen, sillä jos työnantajat haluavat käyttää videovälitteistä laajemmin, olisi hyvä tietää miten videoiden käyttö vaikuttaa työnhakijakokemukseen. Pohdin myös, miten video-CV palvelee esimerkiksi sellaisia vähemmistöjä, jotka kokevat rekrytoinnissa syrjintää, vahvistaako vai heikentääkö videolla esiintyminen näiden ihmisten työnhakua.