Kuluttajan reklamaatioihin liittyvät oikeudet kuluttajansuojassa – myyjän oikeudet ja velvollisuudet
Vaske, Oksana (2024)
Vaske, Oksana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817246
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia kuluttajan reklamaatioihin liittyviä oikeuksia kuluttajansuojalainsäädännössä, sekä selvittää myyjän oikeuksia ja velvollisuuksia näissä tilanteissa. Tutkimuksen ongelmana on ymmärtää kuluttajan ja myyjän välisiä oikeuksia ja velvollisuuksia kuluttajansuojalainsäädännön näkökulmasta erityisesti reklamaatiotilanteissa. Tämän opinnäytetyön tehtävänä on analysoida kuluttajansuojalainsäädäntöä reklamaatiotilanteissa sekä selvittää kuluttajan ja myyjän oikeudet ja velvollisuudet näissä tilanteissa. Lisäksi työ pyrkii tunnistamaan yleisimmät valitustyypit ja niiden käsittelyprosessit kuluttajansuojassa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautui ajantasaiseen lainsäädäntöön ja oikeuskirjallisuutteet. Opinnäytetyö toteutetaan oikeusdogmaattisena, joka keskittyy lainopillisiin näkökohtiin. Tämän opinnäytetyön menetelmänä on laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus. Tähän opinnäytetyön on kerätty aineistoa erilaisista lähteitä, kuten oikeuskirjallisuudesta, kuluttajansuojalainsäädännöstä, kuluttajariitoja koskevista ratkaisuista sekä aihetta koskevista artikkeleista.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että kuluttajan asema oli suhteessa elinkeinonharjoittajaan heikompi kuluttajasopimuksissa. Nykyään kuluttajansuoja on olennainen osa liiketoimintaa, ja kuluttajille tarjotaan useita kanavia ja välineitä reklamaatioiden tekemiseen. Tiedotusvälineet ja sosiaalinen media ovat lisänneet kuluttajien vaikutusvaltaa liiketoiminnan eettisyyden suhteen. Vaikka kuluttajansuoja onkin kehittynyt, uusia haasteita, kuten tietosuojaongelmia, on ilmestynyt globaalien markkinoiden ja digitaalisen kaupankäynnin myötä. Kuluttajien suojaa voivat heikentää tiedonpuute, neuvotteluvoiman puute ja lainsäädännön puutteet. Siksi jatkuva kehitys ja valvonta ovat tarpeen kuluttajien suojelemiseksi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautui ajantasaiseen lainsäädäntöön ja oikeuskirjallisuutteet. Opinnäytetyö toteutetaan oikeusdogmaattisena, joka keskittyy lainopillisiin näkökohtiin. Tämän opinnäytetyön menetelmänä on laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus. Tähän opinnäytetyön on kerätty aineistoa erilaisista lähteitä, kuten oikeuskirjallisuudesta, kuluttajansuojalainsäädännöstä, kuluttajariitoja koskevista ratkaisuista sekä aihetta koskevista artikkeleista.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että kuluttajan asema oli suhteessa elinkeinonharjoittajaan heikompi kuluttajasopimuksissa. Nykyään kuluttajansuoja on olennainen osa liiketoimintaa, ja kuluttajille tarjotaan useita kanavia ja välineitä reklamaatioiden tekemiseen. Tiedotusvälineet ja sosiaalinen media ovat lisänneet kuluttajien vaikutusvaltaa liiketoiminnan eettisyyden suhteen. Vaikka kuluttajansuoja onkin kehittynyt, uusia haasteita, kuten tietosuojaongelmia, on ilmestynyt globaalien markkinoiden ja digitaalisen kaupankäynnin myötä. Kuluttajien suojaa voivat heikentää tiedonpuute, neuvotteluvoiman puute ja lainsäädännön puutteet. Siksi jatkuva kehitys ja valvonta ovat tarpeen kuluttajien suojelemiseksi.