Kasvattajakerholaisten ostokäyttäytymien: Case MUSH
Annola, Linnea (2024)
Annola, Linnea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817318
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kasvattajakerholaisten ostokäyttäytymistä. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona koirien ja kissojen raakaruokaa valmistavalle yritykselle nimeltään MUSH. Työn tavoitteena oli selvittää yrityksen kasvattajakerhonsa ostokäyttäytymistä. Lisäksi tarkoitus oli selvittää, millaisia kasvattajakerholaisia MUSHilla on sekä kuinka tyytyväisiä he ovat yrityksen tuotteisiinsa.
Opinnäytetyön rakenne voidaan jakaa viiteen eri pääosaan: johdanto, teoreettinen tutkimus, empiirinen tutkimus, johtopäätökset sekä pohdinta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta eri pääluvusta, joita ovat ostoprosessi, ostopäätökseen vaikuttavat tekijät sekä asiakastyytyväisyys. Opinnäytetyön empiirinen tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, jonka aineistonkeruumenetelmänä toimi sähköinen Google Forms kyselylomake. Kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän lisäksi työssä hyödynnettiin myös kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Kyselylomake luotiin tukemaan tutkimuksen tavoitteiden saavuttamista, ja siihen vastasi yhteensä 411 vastaajaa.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että kasvattajakerholaisten ostopäätöksiin vaikuttavat useat eri tekijät, joista merkittävimmät ovat hinta ja saatavuus. Voidaan myös todeta, että kasvattajakerholaisten ostokäyttäytymisessä on havaittavissa vaihtelua. Kasvattajakerholaiset ovat tuloksien perusteella tyytyväisiä yrityksen tarjoamiin tuotteisiin.
Opinnäytetyön rakenne voidaan jakaa viiteen eri pääosaan: johdanto, teoreettinen tutkimus, empiirinen tutkimus, johtopäätökset sekä pohdinta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta eri pääluvusta, joita ovat ostoprosessi, ostopäätökseen vaikuttavat tekijät sekä asiakastyytyväisyys. Opinnäytetyön empiirinen tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, jonka aineistonkeruumenetelmänä toimi sähköinen Google Forms kyselylomake. Kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän lisäksi työssä hyödynnettiin myös kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Kyselylomake luotiin tukemaan tutkimuksen tavoitteiden saavuttamista, ja siihen vastasi yhteensä 411 vastaajaa.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että kasvattajakerholaisten ostopäätöksiin vaikuttavat useat eri tekijät, joista merkittävimmät ovat hinta ja saatavuus. Voidaan myös todeta, että kasvattajakerholaisten ostokäyttäytymisessä on havaittavissa vaihtelua. Kasvattajakerholaiset ovat tuloksien perusteella tyytyväisiä yrityksen tarjoamiin tuotteisiin.