Lapsen saannin vaikutus perheen ostokäyttäytymiseen ruokakaupassa
Nurmilaukas, Tuuli (2024)
Nurmilaukas, Tuuli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917705
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia lapsen saannin vaikutusta perheiden ostokäyttäytymiseen ruokakaupoissa ja selvittää sitä, oliko lapsen saanti muuttanut perheiden ostokäyttäytymistä ruokakaupoissa. Asiakaslähtöistä liiketoimintaa varten on hyvä tehdä tutkimustyötä, jota tässä opinnäytetyössä tehtiin valmiiksi ruokakaupoille hyödynnettäväksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli auttaa myös lapsiperheitä ymmärtämään omaa ostokäyttäytymistään.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin ensimmäisenä kuluttajan ostokäyttäytymistä sekä annettiin tietoa lukijalle ostokyvystä ja elintarvikkeiden kulutusmenoista Suomessa. Tämän jälkeen teoriaosuudessa syvennyttiin paremmin ostokäyttäytymiseen vaikuttaviin tekijöihin, kuluttajan ostoprosessiin ja lapsiperheiden ostokäyttäytymiseen ja kulutukseen.
Opinnäytetyön empiirisen osuuden tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin Internet- kyselynä, jonka kohderyhmänä olivat kahden lapsiperheryhmän jäsenet Facebookissa. Kyselylomakkeella selvitettiin monivalintakysymysten avulla sitä, miten vastaajien ostokäyttäytyminen oli muuttunut ruokakaupoissa lapsen saannin myötä.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että lapsen saanti muuttaa perheiden ostokäyttäytymistä ruokakaupoissa. Perheet haluavat lapsen saannin myötä tehdä ruokaostoksensa tehokkaammin ja suunnitelmallisemmin, ja perheet ovat valmiimpia maksamaan myös aikaa ja vaivaa säästävistä palveluista ja tuotteista. Perheiden ostokyky muuttuu lapsen saannin myötä, ja tulosten perusteella siihen vaikuttavat perheiden vähemmän käytettävissä oleva aika sekä ruoan hinta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin ensimmäisenä kuluttajan ostokäyttäytymistä sekä annettiin tietoa lukijalle ostokyvystä ja elintarvikkeiden kulutusmenoista Suomessa. Tämän jälkeen teoriaosuudessa syvennyttiin paremmin ostokäyttäytymiseen vaikuttaviin tekijöihin, kuluttajan ostoprosessiin ja lapsiperheiden ostokäyttäytymiseen ja kulutukseen.
Opinnäytetyön empiirisen osuuden tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin Internet- kyselynä, jonka kohderyhmänä olivat kahden lapsiperheryhmän jäsenet Facebookissa. Kyselylomakkeella selvitettiin monivalintakysymysten avulla sitä, miten vastaajien ostokäyttäytyminen oli muuttunut ruokakaupoissa lapsen saannin myötä.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että lapsen saanti muuttaa perheiden ostokäyttäytymistä ruokakaupoissa. Perheet haluavat lapsen saannin myötä tehdä ruokaostoksensa tehokkaammin ja suunnitelmallisemmin, ja perheet ovat valmiimpia maksamaan myös aikaa ja vaivaa säästävistä palveluista ja tuotteista. Perheiden ostokyky muuttuu lapsen saannin myötä, ja tulosten perusteella siihen vaikuttavat perheiden vähemmän käytettävissä oleva aika sekä ruoan hinta.