Sosiaalisen median hyödyntäminen kiinteistönvälittäjän henkilöbrändin rakentamisessa
Hannula, Hilla; Karppinen, Isabella (2024)
Hannula, Hilla
Karppinen, Isabella
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917853
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi OP Koti Pirkanmaa Oy LKV. Tavoitteena oli toteuttaa opas sosiaalisen median hyödyntämisestä kiinteistönvälittäjän henkilöbrändin rakentamisesta toimeksiantajan tarpeeseen. Tarkoituksena oli tutkia henkilöbrändäystä yleisesti aiheena sekä tarkentaen sitä kiinteistönvälittäjien näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli tuottaa helposti hyödynnettävää sisältöä toimeksiantajan työntekijöiden lisäksi muille aiheesta kiinnostuneille.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kiinteistönvälitysalaa välittäjäntyönkuvan, välitysprosessin sekä siihen liittyvien käsitteiden kautta. Seuraavassa luvussa avattiin henkilöbrändi määritelmänä sekä siihen liittyvät strategiat. Lisäksi tässä luvussa käsiteltiin henkilöbrändäys kiinteistönvälitysalalla. Tietoperustan viimeinen luku käsitteli sosiaalista mediaa ja sisältömarkkinointia henkilöbrändin rakentamisessa sekä avasi tarkemmin eri sosiaalisen median kanaviin liittyvät teoriat. Viitekehyksessä käsiteltävien aiheiden lisäksi hyödynnettiin kehittämismenetelminä fasilitoitua työpajaa, joka järjestettiin OP Koti Pirkanmaan työntekijöille. Tarkoituksena oli kartoittaa heidän tarpeitansa rakennettavaa opasta varten. Lisäksi toteutettiin benchmarking ja asiantuntijahaastattelu. Konkreettinen tuotos henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa -opas kiinteistönvälittäjille löytyy opinnäytetyön liitteistä.
Opinnäytetyö vastaa tutkimuskysymykseen, kuinka henkilöbrändi rakennetaan ja miten sitä voidaan soveltaa kiinteistönvälitysalalla. Tutkitut aiheet ja tiedot on koottu yhteen opinnäytetyön tuotokseen, oppaaseen. Toimeksiantaja arvioi oppaan selkeäksi sekä konkreettisesti ja aikoo kannustaa kiinteistönvälittäjiä ottamaan sen aktiiviseen käyttöön. Aihetta sosiaalisen median hyödyntäminen kiinteistönvälittäjän henkilöbrändin rakentamisessa on mahdollista tutkia ja kehittää jatkossa erityisesti kanavien osalta, sillä sosiaalinen media kehittyy ja uusia alustoja luodaan jatkuvasti.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kiinteistönvälitysalaa välittäjäntyönkuvan, välitysprosessin sekä siihen liittyvien käsitteiden kautta. Seuraavassa luvussa avattiin henkilöbrändi määritelmänä sekä siihen liittyvät strategiat. Lisäksi tässä luvussa käsiteltiin henkilöbrändäys kiinteistönvälitysalalla. Tietoperustan viimeinen luku käsitteli sosiaalista mediaa ja sisältömarkkinointia henkilöbrändin rakentamisessa sekä avasi tarkemmin eri sosiaalisen median kanaviin liittyvät teoriat. Viitekehyksessä käsiteltävien aiheiden lisäksi hyödynnettiin kehittämismenetelminä fasilitoitua työpajaa, joka järjestettiin OP Koti Pirkanmaan työntekijöille. Tarkoituksena oli kartoittaa heidän tarpeitansa rakennettavaa opasta varten. Lisäksi toteutettiin benchmarking ja asiantuntijahaastattelu. Konkreettinen tuotos henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa -opas kiinteistönvälittäjille löytyy opinnäytetyön liitteistä.
Opinnäytetyö vastaa tutkimuskysymykseen, kuinka henkilöbrändi rakennetaan ja miten sitä voidaan soveltaa kiinteistönvälitysalalla. Tutkitut aiheet ja tiedot on koottu yhteen opinnäytetyön tuotokseen, oppaaseen. Toimeksiantaja arvioi oppaan selkeäksi sekä konkreettisesti ja aikoo kannustaa kiinteistönvälittäjiä ottamaan sen aktiiviseen käyttöön. Aihetta sosiaalisen median hyödyntäminen kiinteistönvälittäjän henkilöbrändin rakentamisessa on mahdollista tutkia ja kehittää jatkossa erityisesti kanavien osalta, sillä sosiaalinen media kehittyy ja uusia alustoja luodaan jatkuvasti.