Osaamisen kehittäminen esihenkilötyössä
Niemelä, Laura (2024)
Niemelä, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816761
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantona oli kehittää esihenkilötyötä osaamisen kehittämisessä henkilöasiakasyksikön asiakaspalvelussa. Tavoitteena oli vahvistaa erityisesti yrityksen keinoja henkilöstön osaamisen kehittämiseen esihenkilötyön kautta ja luoda sen tueksi henkilöstön kehityssuunnitelma.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli osaamisen kehittämistä, sen menetelmiä ja mittaamisesta sekä esihenkilön oman tuen tarvetta ja roolia yrityksen osaamisen kehittämisessä. Teoriaosuuden lopussa käsiteltiin laadullisista tutkimusmenetelmää sekä esiteltiin tutkimusprosessin eri vaiheet.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin virtuaalisesti teemahaastatteluilla Microsoft Teams -sovelluksen avulla. Haastattelujen pääteemat olivat oman tiimin osaamisen tunnistaminen, osaamiskartoitusten hyödyntäminen henkilöstön osaamisen kehittämisessä sekä esihenkilöiden ja yrityksen kehitystarpeet osaamisen kehittämisessä. Haastatteluihin osallistui 24 esihenkilöä, jotka työskentelivät yrityksen eri toimipisteillä. Vastaukset litteroitiin ja analysoitiin teemoittain. Analysoinnissa hyödynnettiin tekoälyä keskeisten tulosten kiteyttämisessä ja yhteenvedon muodostamisessa.
Tutkimustulosten perusteella yritykselle luotiin henkilöstön osaamisen kehittämissuunnitelma, joka sisältää neljä eri vaihetta. Ensimmäisessä vaiheessa selkeytetään oppimiseen liittyvät tavoitteet, esihenkilöiden omat osaamistarpeet sekä esihenkilöihin kohdistuvat odotukset ja vastuut. Oppimiseen linkitetään yrityksen arjen työn mittarit varmistamaan, että osaamisen kehittymisen merkitys näkyy työssä ja koulutusten vaikuttavuutta voidaan seurata. Toinen vaihe liittyy yrityksen tarjoamiin oppimisen mahdollisuuksiin, erityisesti esihenkilökoulutuksiin sekä vertaisoppimisen mahdollisuuksiin. Kolmannessa vaiheessa yhtenäistetään yrityksen viestintää osaamisen kehittämisestä ja tehdään osaamisen kehittäminen toimenpiteet näkyväksi. Viimeisessä eli neljännessä vaiheessa varmistetaan esihenkilöille jatkuva tuki ja selkeät toimintamallit, jotta osaamisen kehittämisestä tulee pysyvä osa yrityksen toimintakulttuuria.
Jatkossa tulee selvittää, mitkä tekijät vaikeuttavat esihenkilöiden oman osaamisen kehittämistä ja miten kouluttamisessa voidaan paremmin huomioida erilaiset oppijat ja digitaaliset oppimisympäristöt.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli osaamisen kehittämistä, sen menetelmiä ja mittaamisesta sekä esihenkilön oman tuen tarvetta ja roolia yrityksen osaamisen kehittämisessä. Teoriaosuuden lopussa käsiteltiin laadullisista tutkimusmenetelmää sekä esiteltiin tutkimusprosessin eri vaiheet.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin virtuaalisesti teemahaastatteluilla Microsoft Teams -sovelluksen avulla. Haastattelujen pääteemat olivat oman tiimin osaamisen tunnistaminen, osaamiskartoitusten hyödyntäminen henkilöstön osaamisen kehittämisessä sekä esihenkilöiden ja yrityksen kehitystarpeet osaamisen kehittämisessä. Haastatteluihin osallistui 24 esihenkilöä, jotka työskentelivät yrityksen eri toimipisteillä. Vastaukset litteroitiin ja analysoitiin teemoittain. Analysoinnissa hyödynnettiin tekoälyä keskeisten tulosten kiteyttämisessä ja yhteenvedon muodostamisessa.
Tutkimustulosten perusteella yritykselle luotiin henkilöstön osaamisen kehittämissuunnitelma, joka sisältää neljä eri vaihetta. Ensimmäisessä vaiheessa selkeytetään oppimiseen liittyvät tavoitteet, esihenkilöiden omat osaamistarpeet sekä esihenkilöihin kohdistuvat odotukset ja vastuut. Oppimiseen linkitetään yrityksen arjen työn mittarit varmistamaan, että osaamisen kehittymisen merkitys näkyy työssä ja koulutusten vaikuttavuutta voidaan seurata. Toinen vaihe liittyy yrityksen tarjoamiin oppimisen mahdollisuuksiin, erityisesti esihenkilökoulutuksiin sekä vertaisoppimisen mahdollisuuksiin. Kolmannessa vaiheessa yhtenäistetään yrityksen viestintää osaamisen kehittämisestä ja tehdään osaamisen kehittäminen toimenpiteet näkyväksi. Viimeisessä eli neljännessä vaiheessa varmistetaan esihenkilöille jatkuva tuki ja selkeät toimintamallit, jotta osaamisen kehittämisestä tulee pysyvä osa yrityksen toimintakulttuuria.
Jatkossa tulee selvittää, mitkä tekijät vaikeuttavat esihenkilöiden oman osaamisen kehittämistä ja miten kouluttamisessa voidaan paremmin huomioida erilaiset oppijat ja digitaaliset oppimisympäristöt.