Markkinointisuunnitelma Paksuniemen Paronit Oy:lle
Martikainen, Tytti (2024)
Martikainen, Tytti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918110
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia markkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle, joka toimii matkailu- ja ravitsemisalalla. Yritys on ensimmäisen toimintakautensa alussa eikä heillä ollut olemassa markkinointisuunnitelmaa. Markkinointisuunnitelman on tarkoitus toimia yrityksen markkinoinnin tukena ja auttaa yritystä ymmärtämään markkinoinnin peruskäsitteistöä.
Opinnäytetyö sisältää kattavan teoriaosuuden sekä toiminnallisen produktin. Teoriaosuuden lähdeaineisto koostettiin sekä kirjallisista että digitaalisista lähdemateriaaleista ja niiden luotettavuutta ja ajantasaisuutta tarkasteltiin kriittisesti opinnäytetyön luotettavuuden varmistamiseksi. Lisäksi aineistona opinnäytetyössä käytettiin haastatteluja sekä havainnointia toimeksiantajayrityksessä.
Toiminnallisen opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi toimeksiantajan tavoitteiden mukainen markkinointisuunnitelma. Produktissa analysoidaan toimeksiantajan nykytilanne kilpailijoineen sekä tarkastellaan markkinoinnin kilpailukeinoja ja mahdollisia kilpailuetuja muihin toimijoihin nähden. Näiden pohjalta on laadittu käytännön markkinointistrategia sekä markkinoinnin vuosikelloon perustuva aikataulutus.
Opinnäytetyö sisältää kattavan teoriaosuuden sekä toiminnallisen produktin. Teoriaosuuden lähdeaineisto koostettiin sekä kirjallisista että digitaalisista lähdemateriaaleista ja niiden luotettavuutta ja ajantasaisuutta tarkasteltiin kriittisesti opinnäytetyön luotettavuuden varmistamiseksi. Lisäksi aineistona opinnäytetyössä käytettiin haastatteluja sekä havainnointia toimeksiantajayrityksessä.
Toiminnallisen opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi toimeksiantajan tavoitteiden mukainen markkinointisuunnitelma. Produktissa analysoidaan toimeksiantajan nykytilanne kilpailijoineen sekä tarkastellaan markkinoinnin kilpailukeinoja ja mahdollisia kilpailuetuja muihin toimijoihin nähden. Näiden pohjalta on laadittu käytännön markkinointistrategia sekä markkinoinnin vuosikelloon perustuva aikataulutus.