Unreal Engine 5 : tutoriaali koodittomaan koodaamiseen ja virtuaalisen maailman luontiin
Märsylä, Ville (2024)
Märsylä, Ville
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918090
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa Unreal Enginen -pelimoottorin käyttöä aloittelevan käyttäjän tutoriaali. Tutoriaalissa esitetään perustoimet ohjelman käyttöön ja itse ohjelman käyttöä pelikehitykseen liittyen. Ennen tämän työn aloitusta opinnäytetyön tekijä oli käyttänyt vain Ammattikorkeakoulun opintojaksolla opetettavaa kilpailevan yrityksen Unity -pelimoottoria.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään Epic Gamesin kehittämän Unreal Engine – pelimoottorin toimintaperiaatteet ja käyttöliittymä sekä muut perusasiat. Käytännön osuudessa käydään läpi, miten ohjelmistoa käytetään ja miten varsinaisen peliympäristön luonti tapahtuu ja millaista kooditon koodaus on.
Opinnäytetyön lähteenä ovat Epic Gamesin tarjoamat omat tutoriaalit ja lisäksi YouTube -videot tarjoavat loputtomat materiaalit opinnäytetyön teorialähteiksi.
Opinnäytetyön empiirinen osa toteutetaan kehittämällä Unreal Engine -pelitutoriaali. Tutoriaalissa opastetaan aloittelevaa käyttäjää Unreal Engine -pelimoottorin käyttämiseen. Opinnäytetyön tekijä sai paljon uutta tietoa Unreal Enginestä, sekä muista pelikehitykseen/virtuaalimaailmaan liittyvistä ohjelmistoista ja niihin liittyvistä asioista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään Epic Gamesin kehittämän Unreal Engine – pelimoottorin toimintaperiaatteet ja käyttöliittymä sekä muut perusasiat. Käytännön osuudessa käydään läpi, miten ohjelmistoa käytetään ja miten varsinaisen peliympäristön luonti tapahtuu ja millaista kooditon koodaus on.
Opinnäytetyön lähteenä ovat Epic Gamesin tarjoamat omat tutoriaalit ja lisäksi YouTube -videot tarjoavat loputtomat materiaalit opinnäytetyön teorialähteiksi.
Opinnäytetyön empiirinen osa toteutetaan kehittämällä Unreal Engine -pelitutoriaali. Tutoriaalissa opastetaan aloittelevaa käyttäjää Unreal Engine -pelimoottorin käyttämiseen. Opinnäytetyön tekijä sai paljon uutta tietoa Unreal Enginestä, sekä muista pelikehitykseen/virtuaalimaailmaan liittyvistä ohjelmistoista ja niihin liittyvistä asioista.