Toisen asteen opiskelijoiden kokemuksia kuraattorin asiakassuhteesta
Palviainen, Sakari (2024)
Palviainen, Sakari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018303
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tehtävänä on lisätä tietoisuutta nuorten kuraattoriasiakassuhteen merkityksestä sekä kuraattoritoiminnan kehittämisestä osana toisen asteen opiskeluhuoltoa. Tavoitteena on kehittää kuraattoritoimintaa toisen asteen opiskelijoiden kokemusten pohjalta varsinaissuomalaisessa ammattikoulussa. Toisen asteen nuorten opiskelijoiden oma osallisuus, kokemukset ja saatu palaute ovat kuraattoritoiminnan kehittämisen kannalta merkityksellistä tietoa. Opinnäytetyö antaa mahdollisuuden selvittää, minkälaisia mielipiteitä ja kokemuksia nuorilla on asiakastyöstä kuraattorin kanssa. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Varsinais-Suomen hyvinvointialue (Varha). Opinnäytetyö toteutui laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluaineiston analysointimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Haastatteluihin osallistui kolme opiskelijaa. Toisen asteen opiskelijat kokivat kuraattorin asiakassuhteen myönteisenä ja tärkeänä tukena. Kuraattorin koettiin auttavan opiskelijoita arjen ja koulun haasteissa. Asiakas suhdetta kuvailtiin luottamukselliseksi ja rennoksi, mikä mahdollistaa avoimen ja turvallisen keskusteluyhteyden kuraattorin kanssa. Kuraattoripalveluiden kehittämiseksi tulisi parantaa niiden saatavuutta ja näkyvyyttä oppilaitosympäristössä. Kuraattoreilta toivot tiin esittäytymistilaisuuksia sekä selkeää informaatiota palveluiden roolista ja kuraattoreiden tarjoamasta tuesta. Toisen asteen kuraattorityöstä tulisi tehdä myös määrällistä tutkimusta. Näin voitaisiin selvittää, millaisia nuorten kokemukset kuraattorin toiminnasta, kehittämistarpeista ja toiminnan vaikuttavuudesta ovat eri oppilaitosten välillä.