Brändistrategia matkailun alueorganisaatiolle : case Visit Mikkeli
Kinnunen, Veera (2024)
Kinnunen, Veera
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917599
Tiivistelmä
Vahva brändi herättää luottamusta ja positiivisia mielikuvia. Brändin rakentamista tulee käsitellä strategisena elementtinä ja asettaa kunnianhimoisia tavoitteita brändille. Brändistrategiassa kiteytetään yrityksen, tuotteen tai palvelun brändin ydin, joka kokoaa yhteen kaiken sen, mitä brändi haluaa viestiä itsestään sisäisesti ja ulkoisesti.
Tavoitteena oli kuvata brändin rakennusmallin ja brändistrategian muodostamisprosessi sekä tuottaa tutkimustietoon pohjautuva brändistrategia ja brändikäsikirja matkailun alueorganisaatiolle. Haluttiin tunnistaa paremmin matkailubrändin ja -alueen vahvuudet, heikkoudet, asema markkinoilla ja brändi-imago sekä matkailijoiden segmentit, tarpeet ja motiivit matkustaa seudulle.
Brändistrategia muodostettiin Aakerin, Kotlerin ja Armstrongin sekä de Chernatonyn rakennusmalleja ja Aakerin strategista brändianalyysia mukaillen. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä, teemahaastattelua, havainnointipäiväkirjaa ja benchmarkingia. Sekundaarisina ainestoina tutustuttiin matkailun alueorganisaatioiden olemassa oleviin brändimateriaaleihin, matkailun ja vapaa-ajan kehittämisalustan materiaaleihin, erilaisiin strategia-asiakirjoihin, verkkosivuihin ja sosiaalisen median kanaviin. Käytettyjen menetelmien avulla toteutettiin brändin rakennusmalli, johon sisältyi Aakerin brändi-identiteetin mallinnus ja brändianalyysit.
Kehittämistyössä saatiin aikaan matkailun alueorganisaatiolle brändistrategia ja brändikäsikirja. Opinnäytetyö tarjoaa tutkimustietoa ja kehittämisideoita toimeksiantajalle. Kehittämistyö ja sen tuotokset ohjaavat matkailun alueorganisaatiota viemään brändityön loppuun saakka. Tämän avulla brändin parissa työskentelevät henkilöt sekä toimeksiantajan ja kaupungin matkailun ja vapaa-ajan kehittämisohjelman johtoryhmät voivat tehdä yhdessä brändiin liittyviä valintoja ja kehittää matkailun alueorganisaatiota ja paikkabrändiä.
Tavoitteena oli kuvata brändin rakennusmallin ja brändistrategian muodostamisprosessi sekä tuottaa tutkimustietoon pohjautuva brändistrategia ja brändikäsikirja matkailun alueorganisaatiolle. Haluttiin tunnistaa paremmin matkailubrändin ja -alueen vahvuudet, heikkoudet, asema markkinoilla ja brändi-imago sekä matkailijoiden segmentit, tarpeet ja motiivit matkustaa seudulle.
Brändistrategia muodostettiin Aakerin, Kotlerin ja Armstrongin sekä de Chernatonyn rakennusmalleja ja Aakerin strategista brändianalyysia mukaillen. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä, teemahaastattelua, havainnointipäiväkirjaa ja benchmarkingia. Sekundaarisina ainestoina tutustuttiin matkailun alueorganisaatioiden olemassa oleviin brändimateriaaleihin, matkailun ja vapaa-ajan kehittämisalustan materiaaleihin, erilaisiin strategia-asiakirjoihin, verkkosivuihin ja sosiaalisen median kanaviin. Käytettyjen menetelmien avulla toteutettiin brändin rakennusmalli, johon sisältyi Aakerin brändi-identiteetin mallinnus ja brändianalyysit.
Kehittämistyössä saatiin aikaan matkailun alueorganisaatiolle brändistrategia ja brändikäsikirja. Opinnäytetyö tarjoaa tutkimustietoa ja kehittämisideoita toimeksiantajalle. Kehittämistyö ja sen tuotokset ohjaavat matkailun alueorganisaatiota viemään brändityön loppuun saakka. Tämän avulla brändin parissa työskentelevät henkilöt sekä toimeksiantajan ja kaupungin matkailun ja vapaa-ajan kehittämisohjelman johtoryhmät voivat tehdä yhdessä brändiin liittyviä valintoja ja kehittää matkailun alueorganisaatiota ja paikkabrändiä.