Yrittäjän B2B-myyntiosaamisen kehittäminen myynnin psykologian näkökulmasta
Immonen, Benjamin (2024)
Immonen, Benjamin
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917730
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kirjoitettiin toimeksiantona Haaga Helia -ammattikorkeakoulun ja LAB-ammattikorkeakoulun yhteistyössä toteuttamalle LIPA-hankkeelle. Hankkeen tavoitteena oli liikunta-alan yritysten liiketoiminnan kehittäminen palvelumuotoilua hyödyntäen.
Työn tavoitteena oli lisätä liikunta-alan yritysten B2B- myynnin osaamista simulaatiomenetelmän avulla. Opinnäytetyön teoria rakentui B2B- myyntineuvottelutilanteen vuorovaikutuksellisten ja psykologisten seikkojen ympärille. Teoria rakentui B2B- myynnin termin määrittelyn lisäksi myyntiprosessin kulkuun vaiheittain painottaen myyntineuvottelutilannetta käsitteleviä seikkoja. Työssä luotiin teorian pohjalta simulaatiotilanteeseen sisällöt ja havaintoaineistot, joiden pohjalta työssä analysoitiin valittujen seikkojen toteutumista simulaatiossa.
Opinnäytetyön tuloksena todettiin, että yrittäjien B2B- myyntiosaaminen kehittyi simulaation ansiosta, ja he saivat hyvän kokemuksen tulevaisuuteen ja vastaaviin tilanteisiin. Työn tavoitteena oli kehittää yrittäjien yritysmyynnin osaamista, ja siihen tavoitteeseen päästiin.
Työn tavoitteena oli lisätä liikunta-alan yritysten B2B- myynnin osaamista simulaatiomenetelmän avulla. Opinnäytetyön teoria rakentui B2B- myyntineuvottelutilanteen vuorovaikutuksellisten ja psykologisten seikkojen ympärille. Teoria rakentui B2B- myynnin termin määrittelyn lisäksi myyntiprosessin kulkuun vaiheittain painottaen myyntineuvottelutilannetta käsitteleviä seikkoja. Työssä luotiin teorian pohjalta simulaatiotilanteeseen sisällöt ja havaintoaineistot, joiden pohjalta työssä analysoitiin valittujen seikkojen toteutumista simulaatiossa.
Opinnäytetyön tuloksena todettiin, että yrittäjien B2B- myyntiosaaminen kehittyi simulaation ansiosta, ja he saivat hyvän kokemuksen tulevaisuuteen ja vastaaviin tilanteisiin. Työn tavoitteena oli kehittää yrittäjien yritysmyynnin osaamista, ja siihen tavoitteeseen päästiin.