Digitaalinen markkinointisuunnitelma parturi-kampaamo X:lle
Korhonen, Milja (2024)
Korhonen, Milja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018452
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda digitaalinen markkinointisuunnitelma pohjoiskarjalaiselle hiusalan yritykselle. Opinnäytetyössä ei ole mainittu parturi-kampaamo yritystä niin että se olisi tunnistettavissa, vaan siitä käytettiin nimeä parturi-kampaamo X. Opinnäytetyön toteutusmuoto oli toiminnallinen. Yrityksellä ei ole aikaisemmin ollut käytössä digitaalista markkinointisuunnitelmaa.
Opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksessa hyödynnettiin alan kirjallisuutta ja verkkolähteitä, joissa käsiteltiin digitaalisen markkinoinnin merkitystä yrityksen toiminnassa, sosiaalisen median kanavia, kohderyhmän ja segmentoinnin tärkeyttä sekä SOSTAC-mallin soveltamista digitaalisen markkinointisuunnitelman laatimisessa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi digitaalinen markkinointisuunnitelma, jossa arvioitiin yrityksen nykytilaa, kilpailutilannetta, asetettuja tavoitteita, strategioita, toimenpiteitä ja niiden tuloksia. Keskeisinä sosiaalisen median alustoina suunnitelmassa painotettiin Instagramia, Facebookia ja YouTubea. Suunnitelmaa tukemaan luotiin digitaalisen markkinoinnin vuosikello, ostajapersoonat, Instagram-suosituspostauksia ja tämän lisäksi valittiin yritykselle erilaistumisstrategia.
Opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksessa hyödynnettiin alan kirjallisuutta ja verkkolähteitä, joissa käsiteltiin digitaalisen markkinoinnin merkitystä yrityksen toiminnassa, sosiaalisen median kanavia, kohderyhmän ja segmentoinnin tärkeyttä sekä SOSTAC-mallin soveltamista digitaalisen markkinointisuunnitelman laatimisessa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi digitaalinen markkinointisuunnitelma, jossa arvioitiin yrityksen nykytilaa, kilpailutilannetta, asetettuja tavoitteita, strategioita, toimenpiteitä ja niiden tuloksia. Keskeisinä sosiaalisen median alustoina suunnitelmassa painotettiin Instagramia, Facebookia ja YouTubea. Suunnitelmaa tukemaan luotiin digitaalisen markkinoinnin vuosikello, ostajapersoonat, Instagram-suosituspostauksia ja tämän lisäksi valittiin yritykselle erilaistumisstrategia.