Asiakastyytyväisyyskysely : Case: Anttila Oy, Kouvola
Anttila, Vili (2014)
Anttila, Vili
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501061043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501061043
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kerätä tietoa Kouvolassa sijaitsevien Anttila myymälöiden
asiakkaiden asiakastyytyväisyydestä. Tutkimusongelmana oli siis myymälöiden
tietämättömyys asiakastyytyväisyyden tasosta. Tietoa kerättiin kyselyn avulla ja
kyselytavaksi valittiin kyselylomake. Kysely toteutettiin jouluna 2013 joulukaupan aikana.
Kyselyssä kysyttiin perustiedot, sekä kysymyksiä kolmelta osa-alueelta. Osaalueet
olivat myymälä, myyjät sekä tuotteet.
Vastauksia saatiin molemmista myymälöistä noin 30 kappaletta, eli yhteensä 60.
Kyselyyn vastanneista valtaosa oli naisia, jotka myös ovat Anttilan pääkohderyhmä.
Vastauksien määrä jäi vähäiseksi, mutta vastaukset olivat kaikki niin samansuuntaisia
että tuloksia voidaan pitää suuntaa antavina.
Työn alussa tutkittiin mitä asiakastyytyväisyys on, ja mistä se muodostuu.
Asiakastyytyväisyyden osa-alueita tutkittiin tarkemmin palvelun, hinnoittelun,
myymälän ja sijainnin kannalta.
Vaikka kysely ei kerännyt suurta vastausmäärää, samansuuntaisista vastauksista
voidaan päätellä että asiakkaat ovat tyytyväisiä Anttiloiden palveluun. Moitteita
Anttilat saivat esimerkiksi hintatasosta ja joidenkin osastojen valikoimista. Työn
avulla olisi helppo tehdä jatkotutkimus heikoimmista osa-alueista ja selvittää miten
niitä voisi parantaa.
asiakkaiden asiakastyytyväisyydestä. Tutkimusongelmana oli siis myymälöiden
tietämättömyys asiakastyytyväisyyden tasosta. Tietoa kerättiin kyselyn avulla ja
kyselytavaksi valittiin kyselylomake. Kysely toteutettiin jouluna 2013 joulukaupan aikana.
Kyselyssä kysyttiin perustiedot, sekä kysymyksiä kolmelta osa-alueelta. Osaalueet
olivat myymälä, myyjät sekä tuotteet.
Vastauksia saatiin molemmista myymälöistä noin 30 kappaletta, eli yhteensä 60.
Kyselyyn vastanneista valtaosa oli naisia, jotka myös ovat Anttilan pääkohderyhmä.
Vastauksien määrä jäi vähäiseksi, mutta vastaukset olivat kaikki niin samansuuntaisia
että tuloksia voidaan pitää suuntaa antavina.
Työn alussa tutkittiin mitä asiakastyytyväisyys on, ja mistä se muodostuu.
Asiakastyytyväisyyden osa-alueita tutkittiin tarkemmin palvelun, hinnoittelun,
myymälän ja sijainnin kannalta.
Vaikka kysely ei kerännyt suurta vastausmäärää, samansuuntaisista vastauksista
voidaan päätellä että asiakkaat ovat tyytyväisiä Anttiloiden palveluun. Moitteita
Anttilat saivat esimerkiksi hintatasosta ja joidenkin osastojen valikoimista. Työn
avulla olisi helppo tehdä jatkotutkimus heikoimmista osa-alueista ja selvittää miten
niitä voisi parantaa.