Markkinointiviestinnän suunnittelu Case: Seniori365
Reiman, Hanna-Mari (2014)
Reiman, Hanna-Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717209
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia tapahtumia markkinointiviestinnän keinona ikäihmisille esittelemällä uusi Seniori365-internetsivusto, sekä laatia ohjelma sivuston esittelytilaisuuksia varten. Seniori365 on Omnian, Laurea-ammattikorkeakoulun, Aalto-yliopiston pienyrityskeskuksen ja Espoon kaupungin tuottama internetsivusto, jossa tarjotaan ikäihmisille ja heidän omaisilleen kaikki heidän tarvitsemansa palvelut, tuotteet ja tieto yhdestä paikasta. Työssä suunniteltiin myös esite ja juliste.
Tietoperusta muodostui markkinointiviestinnästä, menekinedistämisestä ja markkinointimate-riaalien tuottamisesta esittelytilaisuuksiin. Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruu menetelminä käytettiin haastattelua ja havainnointia. Haastattelut ja havainnoinnit suoritettiin sekä Seniori365-sivuston omissa tilaisuuksissa että kattotapahtumissa monena eri kertana. kohderyhmänä olivat ikäihmiset.
Opinnäytetyön lopputuloksena esitetyt kehitysehdotukset esittelytilaisuuksiin liittyen pohjautuivat haastatteluihin, havainnointeihin sekä teoriaan. Tärkeimpiä kehitysehdotuksia olivat esittelytilaisuuksien markkinoinnin ja ennakkomainonnan lisääminen, sekä nuorien esittelijöiden korvaaminen kohderyhmää edustavilla vanhemmilla henkilöillä.
Tietoperusta muodostui markkinointiviestinnästä, menekinedistämisestä ja markkinointimate-riaalien tuottamisesta esittelytilaisuuksiin. Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruu menetelminä käytettiin haastattelua ja havainnointia. Haastattelut ja havainnoinnit suoritettiin sekä Seniori365-sivuston omissa tilaisuuksissa että kattotapahtumissa monena eri kertana. kohderyhmänä olivat ikäihmiset.
Opinnäytetyön lopputuloksena esitetyt kehitysehdotukset esittelytilaisuuksiin liittyen pohjautuivat haastatteluihin, havainnointeihin sekä teoriaan. Tärkeimpiä kehitysehdotuksia olivat esittelytilaisuuksien markkinoinnin ja ennakkomainonnan lisääminen, sekä nuorien esittelijöiden korvaaminen kohderyhmää edustavilla vanhemmilla henkilöillä.