Valmentavan verkkokurssin vaikutus menestyksen tavoitteluun: Case 5 Askelta menestykseen
Salonen, Roni (2024)
Salonen, Roni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917923
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Coaching for Success -yrityksen tarjoaman 5 Askelta menestykseen -verkkokurssin hyödyllisyyttä, vaikuttavuutta, toiminnallisuutta ja merkitystä osallistujille. Tutkimusosuudessa keskityttiin selvittämään, miten osallistujat arvioivat kurssin etenemistä, sen tarjoamaa kokonaisvaltaista kokemusta ja vaikutusta menestyksen tavoitteluun. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kurssia kerätyn palautteen perusteella.
Tietoperustassa käsitellään coachingia, psykologiaa ja oppimisen teoriaa sekä verkkokurssien hyötyjä. Coachingin osalta tarkastellaan valmennuksen periaatteita ja menetelmiä. Psykologian näkökulmasta keskitytään motivaation, tarkkaavaisuuden ja oppimisen psykologisiin perusteisiin. Oppimisen teoriaa käsiteltäessä tutkitaan erilaisia oppimisen malleja ja teorioita. Verkkokurssien osalta pohditaan niiden suunnittelun periaatteita ja hyviä käytäntöjä.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jossa käytettiin teemahaastatteluja. Tämä menetelmä valittiin, koska opinnäytetyön aihe oli melko tuntematon haastateltaville. Puolistrukturoidun haastattelun avulla pystyttiin tarkentamaan kysymyksiä ja avaamaan aiheita syvällisemmin, mikä mahdollisti haastateltavien kokemusten, näkemysten ja tunteiden paremman ymmärtämisen. Tämä oli olennaista ilmiön kattavalle analysoinnille ja tulosten luotettavalle tulkinnalle.
Tutkimustuloksista nousi esiin se, että osallistujat kokivat kurssin nopean etenemisen positiivisena. Kurssi tarjosi selkeän rakenteen, joka ylläpiti osallistujien motivaatiota ja sitoutumista. Osallistujat arvostivat myös kurssin relevantiksi koettua informaatiota. Kurssin suorittaminen koettiin vaivattomaksi ja motivoivaksi, ja osallistujat olivat tyytyväisiä saamaansa opetukseen ja työkaluihin.
Johtopäätöksissä korostettiin kurssin kokonaisvaltaisen positiivista arviointia. Osallistujat pitivät kurssia monipuolisena ja käytännönläheisenä, ja se auttoi heitä syventämään itsetuntemustaan ja asettamaan konkreettisia tavoitteita menestyksensä saavuttamiseksi. Vaikka kurssin kokemus oli pääosin myönteinen, tutkimustuloksista nousi myös kehitystarpeita, kuten henkilökohtaisen coachauksen ja palautteen saamisen mahdollisuus kurssin aikana sekä tuki kurssin jälkeen. Huomioimalla nämä kehityskohteet kurssin kehittämisessä voidaan edelleen parantaa sen tarjoamaa arvoa ja osallistujien kokemaa hyötyä.
Tietoperustassa käsitellään coachingia, psykologiaa ja oppimisen teoriaa sekä verkkokurssien hyötyjä. Coachingin osalta tarkastellaan valmennuksen periaatteita ja menetelmiä. Psykologian näkökulmasta keskitytään motivaation, tarkkaavaisuuden ja oppimisen psykologisiin perusteisiin. Oppimisen teoriaa käsiteltäessä tutkitaan erilaisia oppimisen malleja ja teorioita. Verkkokurssien osalta pohditaan niiden suunnittelun periaatteita ja hyviä käytäntöjä.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jossa käytettiin teemahaastatteluja. Tämä menetelmä valittiin, koska opinnäytetyön aihe oli melko tuntematon haastateltaville. Puolistrukturoidun haastattelun avulla pystyttiin tarkentamaan kysymyksiä ja avaamaan aiheita syvällisemmin, mikä mahdollisti haastateltavien kokemusten, näkemysten ja tunteiden paremman ymmärtämisen. Tämä oli olennaista ilmiön kattavalle analysoinnille ja tulosten luotettavalle tulkinnalle.
Tutkimustuloksista nousi esiin se, että osallistujat kokivat kurssin nopean etenemisen positiivisena. Kurssi tarjosi selkeän rakenteen, joka ylläpiti osallistujien motivaatiota ja sitoutumista. Osallistujat arvostivat myös kurssin relevantiksi koettua informaatiota. Kurssin suorittaminen koettiin vaivattomaksi ja motivoivaksi, ja osallistujat olivat tyytyväisiä saamaansa opetukseen ja työkaluihin.
Johtopäätöksissä korostettiin kurssin kokonaisvaltaisen positiivista arviointia. Osallistujat pitivät kurssia monipuolisena ja käytännönläheisenä, ja se auttoi heitä syventämään itsetuntemustaan ja asettamaan konkreettisia tavoitteita menestyksensä saavuttamiseksi. Vaikka kurssin kokemus oli pääosin myönteinen, tutkimustuloksista nousi myös kehitystarpeita, kuten henkilökohtaisen coachauksen ja palautteen saamisen mahdollisuus kurssin aikana sekä tuki kurssin jälkeen. Huomioimalla nämä kehityskohteet kurssin kehittämisessä voidaan edelleen parantaa sen tarjoamaa arvoa ja osallistujien kokemaa hyötyä.