Markkinointi-ideoita perustettavalle catering-alan yritykselle
Virtanen, Elsa-Sofia (2024)
Virtanen, Elsa-Sofia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918080
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ideoita markkinointiin perustettavalle catering-yritykselle. Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa vaan motiivina oli opinnäytetyön kirjoittajan halu perustaa catering-yritys valmistumisen jälkeen. Ideoiden pohjalta myöhemmin tarkoituksena on tehdä markkinointisuunnitelma. Markkinoinnin suunnittelun tarkoituksena on saada uudelle yritykselle asiakkaita.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käytiin läpi asiakaslähtöisen markkinoinnin suunnittelua catering-yritykselle sekä asiakkaita. Tietoperustassa aiemmin mainittujen suurien kokonaisuuksien alle sisältyy catering toimialana, markkinointisuunnitelma, digitalisaatio ja digimarkkinointi, sosiaalinen media, asiakaskäyttäytyminen, asiakasymmärrys, asiakkaan ostoprosessi, asiakassegmentointi sekä segmentointiprosessi. Ymmärrys asiakaskäyttäytymisen taustatekijöistä on tärkeää, sillä niiden avulla yritys voi tehdä asiakkaisiin vaikuttavia markkinointitoimenpiteitä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin sähköisen kyselyn avulla pääkaupunkiseutulaisille valituille henkilöille. Kyselyllä tutkittiin pääsääntöisesti sitä, missä markkinointi tavoittaa kohderyhmää. Tutkimustulosten pohjalta saatiin tärkeää tietoa siitä, miten henkilöt löytävät tiedon catering-yrityksistä. Tämän ja muiden vastausten sekä opinnäytetyön tietoperustan pohjalta pystyttiin kirjaamaan ideoinnit markkinoinnin aloittamiselle. Lopulta ideoita syntyi kolme: selkeiden ja informatiivisten nettisivujen perustaminen ja nettisivujen Google-näkyvyyden lisääminen, Facebook ja Instagram profiilien tekeminen ja sisällöntuotanto sekä markkinoinnin toteuttaminen ympäri vuoden, painottuen kuitenkin sesonkiin ennen toukokuuta. Ideat auttavat uutta yritystä aloittamaan markkinointia.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käytiin läpi asiakaslähtöisen markkinoinnin suunnittelua catering-yritykselle sekä asiakkaita. Tietoperustassa aiemmin mainittujen suurien kokonaisuuksien alle sisältyy catering toimialana, markkinointisuunnitelma, digitalisaatio ja digimarkkinointi, sosiaalinen media, asiakaskäyttäytyminen, asiakasymmärrys, asiakkaan ostoprosessi, asiakassegmentointi sekä segmentointiprosessi. Ymmärrys asiakaskäyttäytymisen taustatekijöistä on tärkeää, sillä niiden avulla yritys voi tehdä asiakkaisiin vaikuttavia markkinointitoimenpiteitä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin sähköisen kyselyn avulla pääkaupunkiseutulaisille valituille henkilöille. Kyselyllä tutkittiin pääsääntöisesti sitä, missä markkinointi tavoittaa kohderyhmää. Tutkimustulosten pohjalta saatiin tärkeää tietoa siitä, miten henkilöt löytävät tiedon catering-yrityksistä. Tämän ja muiden vastausten sekä opinnäytetyön tietoperustan pohjalta pystyttiin kirjaamaan ideoinnit markkinoinnin aloittamiselle. Lopulta ideoita syntyi kolme: selkeiden ja informatiivisten nettisivujen perustaminen ja nettisivujen Google-näkyvyyden lisääminen, Facebook ja Instagram profiilien tekeminen ja sisällöntuotanto sekä markkinoinnin toteuttaminen ympäri vuoden, painottuen kuitenkin sesonkiin ennen toukokuuta. Ideat auttavat uutta yritystä aloittamaan markkinointia.