Pellettien markkinointisuunnitelma Case Yritys X
Muhonen, Marjukka (2014)
Muhonen, Marjukka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117762
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona lohjalaiselle tukkualan liikkeelle. Opinnäytetyöni ta-voitteena oli luoda toimeksiantajalle toteutettavissa oleva, monipuolinen ja yksityiskohtainen markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyön ensimmäisen osio on teoreettinen viitekehys, joka koostuu markkinoinnin kilpailukeinoista ja markkinointisuunnitelman laatimisesta. Perehdyn myös työssä käyttämieni tutkimusmenetelmien ja kehitystyön menetelmien teoriaan.
Markkinointisuunnitelmaa varten tein kilpailija-analyysin sekä haastattelin jälleenmyyjiä puhelimit-se. Tavoitteena oli selvittää, onko jälleenmyyjillä mielenkiintoa pellettikauppaa kohtaan. Työn lähtökohdat löytyvät toimeksiantajan todellisesta tarpeesta kasvattaa pellettipuolen myyntiä. Myyn-tiä voidaan nostaa käyttämällä monipuolista ja tehokasta markkinointia, jonka avulla asiakkaat tavoitetaan.
Kilpailija-analyysi toteutettiin havainnoimalla ja etsimällä internetistä tietoa kolmesta suurimmasta kilpailijasta pellettialalla. Kilpailijoista luotiin myös SWOT-analyysit. Jälleenmyyjähaastattelut teh-tiin kymmenelle toimeksiantajan jo olemassa olevalle asiakkaalle heinäkuussa 2014. Haastattelut tehtiin puolistrukturoituna haastatteluna ja ne suoritettiin puhelimitse. Jokainen jälleenmyyjä osal-listui mielellään haastatteluun. Vastanneiden kesken arvottiin 250 euron arvoinen lahjakortti Mat-kapojille.
Jälleenmyyjien haastattelututkimuksen perusteella jälleenmyyjät olivat yleisesti ottaen tyytyväisiä yhteistyöhön toimeksiantajan kanssa. Kotisivuista tuli suhteellisen paljon negatiivista palautetta ja niihin pitää kiinnittää huomiota. Myös yrityksen sisäistä viestintää on parannettava. Osa jälleenmyy-jistä myy kilpailevan yrityksen tuotteita, mutta melkein jokaisella oli mielenkiintoa myös toimeksi-antajan pellettien myyntiin. Pelleteistä toivottiin myös tuotekoulutustilaisuuksia.
Markkinointisuunnitelmamallina käytin SOSTAC-mallia, jossa edetään järjestelmällisesti nykytilan-teesta tavoitteiden ja strategian kautta käytännön toimenpiteisiin ja valvontaan. Markkinointi-ideoiden suunnittelussa käytin ideoinnin tukena Business Model Canvasia ja 8x8-mallia. Markkinoin-tisuunnitelmasta tuli kattava ja yksityiskohtainen ja se on toteutettavissa oleva. Tämän opinnäyte-työn avulla toimeksiantajalla on mahdollisuus löytää oma paikkansa pellettimarkkinoilta ja kas-vattaa pellettien myyntiä ja asiakaskuntaa.
Markkinointisuunnitelmaa varten tein kilpailija-analyysin sekä haastattelin jälleenmyyjiä puhelimit-se. Tavoitteena oli selvittää, onko jälleenmyyjillä mielenkiintoa pellettikauppaa kohtaan. Työn lähtökohdat löytyvät toimeksiantajan todellisesta tarpeesta kasvattaa pellettipuolen myyntiä. Myyn-tiä voidaan nostaa käyttämällä monipuolista ja tehokasta markkinointia, jonka avulla asiakkaat tavoitetaan.
Kilpailija-analyysi toteutettiin havainnoimalla ja etsimällä internetistä tietoa kolmesta suurimmasta kilpailijasta pellettialalla. Kilpailijoista luotiin myös SWOT-analyysit. Jälleenmyyjähaastattelut teh-tiin kymmenelle toimeksiantajan jo olemassa olevalle asiakkaalle heinäkuussa 2014. Haastattelut tehtiin puolistrukturoituna haastatteluna ja ne suoritettiin puhelimitse. Jokainen jälleenmyyjä osal-listui mielellään haastatteluun. Vastanneiden kesken arvottiin 250 euron arvoinen lahjakortti Mat-kapojille.
Jälleenmyyjien haastattelututkimuksen perusteella jälleenmyyjät olivat yleisesti ottaen tyytyväisiä yhteistyöhön toimeksiantajan kanssa. Kotisivuista tuli suhteellisen paljon negatiivista palautetta ja niihin pitää kiinnittää huomiota. Myös yrityksen sisäistä viestintää on parannettava. Osa jälleenmyy-jistä myy kilpailevan yrityksen tuotteita, mutta melkein jokaisella oli mielenkiintoa myös toimeksi-antajan pellettien myyntiin. Pelleteistä toivottiin myös tuotekoulutustilaisuuksia.
Markkinointisuunnitelmamallina käytin SOSTAC-mallia, jossa edetään järjestelmällisesti nykytilan-teesta tavoitteiden ja strategian kautta käytännön toimenpiteisiin ja valvontaan. Markkinointi-ideoiden suunnittelussa käytin ideoinnin tukena Business Model Canvasia ja 8x8-mallia. Markkinoin-tisuunnitelmasta tuli kattava ja yksityiskohtainen ja se on toteutettavissa oleva. Tämän opinnäyte-työn avulla toimeksiantajalla on mahdollisuus löytää oma paikkansa pellettimarkkinoilta ja kas-vattaa pellettien myyntiä ja asiakaskuntaa.