Instagram-markkinointiviestinnän suunnitelmapohja Kisakallion tapahtumiin
Nyholm, Anniina; Suomalainen, Saara; Wuorenheimo, Emma (2024)
Nyholm, Anniina
Suomalainen, Saara
Wuorenheimo, Emma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918111
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia markkinointisuunnitelman osa-alueet ja soveltaa niitä Kisakallion järjestämien tapahtumien Instagram-markkinointiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä toimeksiantajalle selkeä Instagram-markkinointiviestinnän suunnitelmapohja. Opinnäytetyön toteutustavaksi valittiin toiminnallinen opinnäytetyö ja se koostui opinnäytetyöraportista ja tuotoksesta. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Kisakallion Urheiluopisto.
Tietoperustassa käsiteltiin markkinointiviestintää ja digitaalisen markkinoinnin monimuotoisuutta, markkinointiviestinnän suunnittelua, sisältömarkkinointia ja vaikuttajamarkkinointia. Markkinointiviestintä ja digitaalisen markkinoinnin monimuotoisuus-luvussa käytiin läpi sosiaalista mediaa ja Instagramia markkinointiviestinnän välineenä. Markkinointiviestinnän suunnittelu-luvussa käsiteltiin markkinointiviestinnän suunnittelun elementit, SOSTAC-malli, SMART-tekniikka ja tapahtumien markkinoinnin suunnittelu.
Opinnäytetyön kehittämisosiossa hyödynnettiin laadullisia kehittämismenetelmiä haastattelua ja benchmarkingia eli vertailuanalyysia. Puolistrukturoidulla teemahaastattelulla saavutettiin syvä ymmärrys toimeksiantajan nykytilanteesta ja tarpeista. Vertailuanalyysin avulla saatiin toimeksiantajan Instagramin sisältömarkkinointiin uusia ideoita tutkimalla laadukasta sisältöä tuottavia Instagram-tilejä. Lopuksi suunnitelmapohjan toteutettavuus ja tehokkuus varmistettiin pilottitestauksen avulla. Haastattelun ja vertailuanalyysin tuloksista ilmeni, että toimeksiantajan markkinointiviestinnästä puuttui suunnitelmallisuus ja johdonmukaisuus.
Opinnäytetyön tuotoksena luotiin visuaalinen Instagram-markkinointiviestinnän suunnitelmapohja, jolla ratkaistaan toimeksiantajan markkinointiviestinnän suunnittelun epäkohdat. Kisakallio piti tuotosta hyödyllisenä ja sisällyttää sen osaksi päivittäisiä markkinoinnin prosessejaan.
Tietoperustassa käsiteltiin markkinointiviestintää ja digitaalisen markkinoinnin monimuotoisuutta, markkinointiviestinnän suunnittelua, sisältömarkkinointia ja vaikuttajamarkkinointia. Markkinointiviestintä ja digitaalisen markkinoinnin monimuotoisuus-luvussa käytiin läpi sosiaalista mediaa ja Instagramia markkinointiviestinnän välineenä. Markkinointiviestinnän suunnittelu-luvussa käsiteltiin markkinointiviestinnän suunnittelun elementit, SOSTAC-malli, SMART-tekniikka ja tapahtumien markkinoinnin suunnittelu.
Opinnäytetyön kehittämisosiossa hyödynnettiin laadullisia kehittämismenetelmiä haastattelua ja benchmarkingia eli vertailuanalyysia. Puolistrukturoidulla teemahaastattelulla saavutettiin syvä ymmärrys toimeksiantajan nykytilanteesta ja tarpeista. Vertailuanalyysin avulla saatiin toimeksiantajan Instagramin sisältömarkkinointiin uusia ideoita tutkimalla laadukasta sisältöä tuottavia Instagram-tilejä. Lopuksi suunnitelmapohjan toteutettavuus ja tehokkuus varmistettiin pilottitestauksen avulla. Haastattelun ja vertailuanalyysin tuloksista ilmeni, että toimeksiantajan markkinointiviestinnästä puuttui suunnitelmallisuus ja johdonmukaisuus.
Opinnäytetyön tuotoksena luotiin visuaalinen Instagram-markkinointiviestinnän suunnitelmapohja, jolla ratkaistaan toimeksiantajan markkinointiviestinnän suunnittelun epäkohdat. Kisakallio piti tuotosta hyödyllisenä ja sisällyttää sen osaksi päivittäisiä markkinoinnin prosessejaan.