Johtoryhmän strategiatyön havainnointi keskisuuressa yrityksessä
Ritari, Marianne (2024)
Ritari, Marianne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018299
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli havainnoida keskisuuren ohjelmistoalan yrityksen strategiaprosessia ja verrata sitä tutkimustietoon. Opinnäytetyön tarkoitus oli ymmärtää johtoryhmävetoista strategiaprosessia ja sen vaikuttavuutta. Tämän opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat; miten johtoryhmän toteuttama strategiaprosessi vertautuu tutkimustietoon ja mitä vaikuttavuutta strategiatyöllä oli tutkimuskohteena olleessa keskisuuressa ohjelmistoalan yrityksessä?
Tietoperusta sisältää tutkimustietoa strategiaprosessista, strategisesta johtamisesta, sekä strategiatyön vaikutuksesta yrityksen menestykseen. Strategisilla valinnoilla pyritään yleensä varmistamaan pitkäaikainen menestys markkinoilla ja strategiatyöstä onkin tullut yrityksille entistä tärkeämpää nopeasti muuttuvassa maailmassa. Strategiaprosessi toteutetaan aina yrityskohtaisesti, eikä yhtä ainoaa tapa strategian tekemiseen ole. Strategiatyötä tehdään kuitenkin vain osissa keskisuurista suomalaisista yrityksistä ja monissa se on ylemmän johdon tekemää työtä.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin kahdella tutkimusmenetelmällä: havainnointitutkimuksella ja kyselytutkimuksella. Tutkimukset toteutettiin kevään 2023 aikana tiiviissä vuorovaikutuksessa case yrityksen kanssa. Tutkija osallistui havainnoijana johtoryhmän strategiatyöpajoihin, minkä lisäksi kyselytutkimuksella selvitettiin tarkemmin johtoryhmän kokemuksia strategiaprosessista ja sen vaikuttavuudesta.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että strategiatyö mukaili tutkimustiedon mukaista strategiaprosessia. Strategiaprosessin vaikuttavuutta arvioitiin tutkimusjakson aikana ja selkein vaikuttavuus ilmeni johtoryhmän yhteistyössä, sekä jatkuvaa strategiatyötä tukevien prosessien luonnissa. Kyselytutkimuksen perusteella johtoryhmä koki strategiatyön ja strategiset linjaukset vaikuttavina.
Tutkimuksen perusteella suositellaan, että strategiatyön jatkossa hyödynnettisiin kokonaisvaltaista ja osallistavaa strategia-ajattelua. Vaikuttavuuden osalta suositellaan kyvykkyyksien huomiointia strategiatyössä, sidosryhmien osallistumista prosessiin ja panostamista strategian implementointiin.
Tietoperusta sisältää tutkimustietoa strategiaprosessista, strategisesta johtamisesta, sekä strategiatyön vaikutuksesta yrityksen menestykseen. Strategisilla valinnoilla pyritään yleensä varmistamaan pitkäaikainen menestys markkinoilla ja strategiatyöstä onkin tullut yrityksille entistä tärkeämpää nopeasti muuttuvassa maailmassa. Strategiaprosessi toteutetaan aina yrityskohtaisesti, eikä yhtä ainoaa tapa strategian tekemiseen ole. Strategiatyötä tehdään kuitenkin vain osissa keskisuurista suomalaisista yrityksistä ja monissa se on ylemmän johdon tekemää työtä.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin kahdella tutkimusmenetelmällä: havainnointitutkimuksella ja kyselytutkimuksella. Tutkimukset toteutettiin kevään 2023 aikana tiiviissä vuorovaikutuksessa case yrityksen kanssa. Tutkija osallistui havainnoijana johtoryhmän strategiatyöpajoihin, minkä lisäksi kyselytutkimuksella selvitettiin tarkemmin johtoryhmän kokemuksia strategiaprosessista ja sen vaikuttavuudesta.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että strategiatyö mukaili tutkimustiedon mukaista strategiaprosessia. Strategiaprosessin vaikuttavuutta arvioitiin tutkimusjakson aikana ja selkein vaikuttavuus ilmeni johtoryhmän yhteistyössä, sekä jatkuvaa strategiatyötä tukevien prosessien luonnissa. Kyselytutkimuksen perusteella johtoryhmä koki strategiatyön ja strategiset linjaukset vaikuttavina.
Tutkimuksen perusteella suositellaan, että strategiatyön jatkossa hyödynnettisiin kokonaisvaltaista ja osallistavaa strategia-ajattelua. Vaikuttavuuden osalta suositellaan kyvykkyyksien huomiointia strategiatyössä, sidosryhmien osallistumista prosessiin ja panostamista strategian implementointiin.