Ravintolatoiminta ja Suomenlinna brändinä: vaikutus koettuun kokemukseen
Purdinen, Anastasia; Särkkä, Matti-Pekka (2024)
Purdinen, Anastasia
Särkkä, Matti-Pekka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018394
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Suomenlinnaa maailmanperintökohteena ja sen muodostamaa brändiä sekä vierailijoiden kuluttajakäyttäytymistä. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Adlerfelt, joka on Suomenlinnassa sijaitseva ravintola. Adlerfelt on vuonna 2020 perustettu ravintola, jonka konsepti on muotoutunut muutaman vuoden aikana suhteessa ympäristöön, ottaen siitä inspiraatiota samalla huomioiden oman ideologian. Adlerfelt tarjoaa Suomenlinnan historiaan sekä sesongin tuoreisiin aineksiin pohjaavan ruokaelämyksen modernilla otteella.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten Suomenlinnan brändi vaikuttaa ravintolatoimintaan ja pystyykö sitä hyödyntämään sen kehittämisessä. Toimeksiantaja saa toteutetusta tutkimuksesta tietoa, jota se pystyy hyödyntämään liiketoimintansa kehityksessä. Tutkimus pyrki ensisijaisesti etsimään uutta tieteellistä tietoa itse tiedon saannin vuoksi, eikä niinkään kehittämään tai tarjoamaan ratkaisuja ongelmiin.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelminä käytettiin kyselytutkimusta sekä sekundääristä aineistoa kirjoista ja muista tutkimuksista. Kysely oli verkossa toteutettu kuluttajakäyttäytymiskysely, joka rakentui pääsääntöisesti kvantitatiivisten tutkimusmenetelmien pohjalta. Vastaajia oli yhteensä 37 henkilöä ja jokaisen vastaus oli yhtä tärkeässä asemassa tutkimuksen näkökulmasta. Kyselyyn pääsi skannaamalla QR-koodi kyselyflaijerista, joka oli sijoitettu Suomenlinnan matkailijakeskuksen ilmoitustaululle ja jota jaettiin aktiivisen kyselyn yhteydessä Suomenlinnassa keväällä 2024. Kyselytutkimuksen vastauksia käsiteltiin ja analysoitiin sekä yksittäisinä että yhdessä kokonaisuutena, kahta avointa kvalitatiivista kysymystä analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Kyselytutkimuksen tulosten perusteella Suomenlinnan brändi on onnistunut, ja paikkana se tarjoaa vierailijoille ainutlaatuisen sekä monipuolisen elämyksen Helsingin saaristossa. Suomenlinnan vierailijat käyttävät ravintolapalveluita säännöllisesti, ja hakevat laadukkaita sekä monipuolisia ravintolakokemuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten Suomenlinnan brändi vaikuttaa ravintolatoimintaan ja pystyykö sitä hyödyntämään sen kehittämisessä. Toimeksiantaja saa toteutetusta tutkimuksesta tietoa, jota se pystyy hyödyntämään liiketoimintansa kehityksessä. Tutkimus pyrki ensisijaisesti etsimään uutta tieteellistä tietoa itse tiedon saannin vuoksi, eikä niinkään kehittämään tai tarjoamaan ratkaisuja ongelmiin.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelminä käytettiin kyselytutkimusta sekä sekundääristä aineistoa kirjoista ja muista tutkimuksista. Kysely oli verkossa toteutettu kuluttajakäyttäytymiskysely, joka rakentui pääsääntöisesti kvantitatiivisten tutkimusmenetelmien pohjalta. Vastaajia oli yhteensä 37 henkilöä ja jokaisen vastaus oli yhtä tärkeässä asemassa tutkimuksen näkökulmasta. Kyselyyn pääsi skannaamalla QR-koodi kyselyflaijerista, joka oli sijoitettu Suomenlinnan matkailijakeskuksen ilmoitustaululle ja jota jaettiin aktiivisen kyselyn yhteydessä Suomenlinnassa keväällä 2024. Kyselytutkimuksen vastauksia käsiteltiin ja analysoitiin sekä yksittäisinä että yhdessä kokonaisuutena, kahta avointa kvalitatiivista kysymystä analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Kyselytutkimuksen tulosten perusteella Suomenlinnan brändi on onnistunut, ja paikkana se tarjoaa vierailijoille ainutlaatuisen sekä monipuolisen elämyksen Helsingin saaristossa. Suomenlinnan vierailijat käyttävät ravintolapalveluita säännöllisesti, ja hakevat laadukkaita sekä monipuolisia ravintolakokemuksia.