Kohti laadukasta simulaatio-pedagogiikkaa Savonia -ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalalla. Tutkimus- ja kehittämishanke
Silén-Lipponen, Marja; Aura, Suvi (2024)
Silén-Lipponen, Marja
Aura, Suvi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024053141924
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024053141924
Tiivistelmä
Tässä kirjassa kuvataan Savonia-ammattikorkeakoulun hankkeen (2021–2024) tausta ja sen aikana toteutettuja simulaatio-opetuksen tutkimus- ja kehittämistoimenpiteitä. Kirjassa esitellään erillisinä artikkeleina Savonian sosiaali- ja terveysalan simulaatiosuunnitelmien- ja opetuksen arviointia, simulaatio-opetuksen kehittämisen tueksi tuotettua tutkimustietoa sekä etä- ja suursimulaatioiden kehittämistä. Lopputulemana hankkeessa tuotettiin tutkimusperustainen simulaatiopedagogiikan malli tukemaan opettajien simulaatio-opetuksen yhtenäistä toteutustapaa sekä vahvistamaan opiskelijoiden laadukasta oppimista. Digitaalinen malli sisältää tiiviitä näyttöön perustuvia ohjeita siitä, mitä tulee ottaa huomioon simulaation valmistelu-, toteutus-, oppimiskeskustelu- ja arviointivaiheissa.
Hankkeen tutkimustulokset ja tutkittuun tietoon perustuvat tuotteet edistävät opetuksen suunnittelua ja toteutusta sekä varmistavat Savonian sote-alan simulaatio-opetuksen laatua. Tutkinto-ohjelmissa integroidaan simulaatioopetusta tukevat lomakkeet ja opetus- sekä arviointimenetelmät osaksi opetusta edistämään opiskelijoiden simulaatio-oppimista. Tuotteet soveltuvat myös muiden tutkintoalojen simulaatio-opetukseen.
Hankkeen tutkimustulokset ja tutkittuun tietoon perustuvat tuotteet edistävät opetuksen suunnittelua ja toteutusta sekä varmistavat Savonian sote-alan simulaatio-opetuksen laatua. Tutkinto-ohjelmissa integroidaan simulaatioopetusta tukevat lomakkeet ja opetus- sekä arviointimenetelmät osaksi opetusta edistämään opiskelijoiden simulaatio-oppimista. Tuotteet soveltuvat myös muiden tutkintoalojen simulaatio-opetukseen.