Työyhteisöviestinnän kehittäminen
Leppänen, Annika; Weisman, Eveliina (2024)
Leppänen, Annika
Weisman, Eveliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018604
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää työelämäkumppanin työyhteisöviestintää ja luoda opas viestinnän kehittämisen tueksi. Opinnäytetyössä tarkasteltiin erään suomalaisen vahinkovakuutusyhtiön työyhteisöviestintää sen tietyn yksikön sisällä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista työyhteisöviestintä kyseisessä yksikössä on ja kuinka sitä voitaisiin kehittää niin, että se olisi selkeää, vuorovaikutteista ja jokainen rooli tuntisi omat viestinnälliset oikeutensa sekä vastuunsa.
Tietopohjana kehittämistyön toteuttamiselle hyödynnettiin viestinnän, johtajuuden ja tutkimusmenelmien kirjallisuutta. Molemmat kehittämistyön tekijät työskelevät kohdeyrityksessä eri rooleissa, mikä loi hyvät edellytykset opinnäytetyön tekemiselle. Kehittämismenetelminä hyödynnettiin kyselylomaketta, haastettelua, havainnointeja ja työpajoja.
Kyselylomake jaettiin neljään kattoteemaan, jotka olivat roolikohtainen viestintä, viestintä-kanavat, viestinnän laatu ja viestinnän vuorovaikutteisuus. Kyselylomakkeen pohjalta toteutettiin keskustelevat pienryhmätuokiot, jotka havainnoitiin. Tuloksena selvisi, että viestintäkanavia on liikaa, eivätkä niiden erot ja käyttötarkoitukset ole kaikille rooleille selkeitä. Lisäksi viestintään osallistuvien roolien vastuut kaipasivat kirkastusta. Viestintään toivottiin eri roolien toimesta myös enemmän vuorovaikutteisuutta, sekä rohkeutta haastaa ja kyseenalaistaa. Kyselyn ja havainnoinnin lisäksi toteutettiin myös yrityksen viestinnän asiantuntijan haastattelu.
Lopuksi järjestettiin eri rooleja osallistavat työpajat, joiden lopputuloksena rakentui kyseiselle yksikölle työyhteisöviestinnän opas. Oppaan sisällön suunnittelussa ja toteutuksessa huomioitiin teoriapohjaa sekä kehitystyön aikana esille nousseet haastekohdat. Lopulliseen oppaaseen kuvattiin yksikön työyhteisöviestinnän visio, rakennettiin eri rooleille omat viestinnälliset roolikortit, ja kirkastettiin ja uudistettiin sisäisiä viestintäkanavia ja -käytänteitä.
Tietopohjana kehittämistyön toteuttamiselle hyödynnettiin viestinnän, johtajuuden ja tutkimusmenelmien kirjallisuutta. Molemmat kehittämistyön tekijät työskelevät kohdeyrityksessä eri rooleissa, mikä loi hyvät edellytykset opinnäytetyön tekemiselle. Kehittämismenetelminä hyödynnettiin kyselylomaketta, haastettelua, havainnointeja ja työpajoja.
Kyselylomake jaettiin neljään kattoteemaan, jotka olivat roolikohtainen viestintä, viestintä-kanavat, viestinnän laatu ja viestinnän vuorovaikutteisuus. Kyselylomakkeen pohjalta toteutettiin keskustelevat pienryhmätuokiot, jotka havainnoitiin. Tuloksena selvisi, että viestintäkanavia on liikaa, eivätkä niiden erot ja käyttötarkoitukset ole kaikille rooleille selkeitä. Lisäksi viestintään osallistuvien roolien vastuut kaipasivat kirkastusta. Viestintään toivottiin eri roolien toimesta myös enemmän vuorovaikutteisuutta, sekä rohkeutta haastaa ja kyseenalaistaa. Kyselyn ja havainnoinnin lisäksi toteutettiin myös yrityksen viestinnän asiantuntijan haastattelu.
Lopuksi järjestettiin eri rooleja osallistavat työpajat, joiden lopputuloksena rakentui kyseiselle yksikölle työyhteisöviestinnän opas. Oppaan sisällön suunnittelussa ja toteutuksessa huomioitiin teoriapohjaa sekä kehitystyön aikana esille nousseet haastekohdat. Lopulliseen oppaaseen kuvattiin yksikön työyhteisöviestinnän visio, rakennettiin eri rooleille omat viestinnälliset roolikortit, ja kirkastettiin ja uudistettiin sisäisiä viestintäkanavia ja -käytänteitä.