Hävikkiruoan houkuttelevuuden lisääminen - Viestintä vastuullisuuden edistäjänä
Tilander, Mina (2024)
Tilander, Mina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018657
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli ymmärtää, miten kuluttajat muodostavat arvoa hävikkiruoalle ja mitkä tekijät vaikuttavat sen houkuttelevuuteen. Tavoitteena oli kehittää viestintästrategioita, jotka tehostavat hävikkiruoan myyntiä ja vähentävät ruokahävikkiä, samalla edistäen kestävän kehityksen periaatteita. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Food Waste Ecosystem -hanke, joka pyrkii vähentämään ruokahävikkiä ja tehostamaan elintarvikejätteen hyödyntämistä kestävän kulutuksen edistämiseksi pääkaupunkiseudulla.
Tietoperustassa syvennyttiin aihekokonaisuuteen, joka käsitteli hävikkiruokaa ravintola-alalla, kuluttajien asenteita hävikkiruokaa kohtaan sekä kestävää kehitystä ja yritysvastuuta. Lisäksi tietoperustassa nostettiin esiin viestinnän, sisältäen vastuullisuusviestinnän ja markkinointiviestinnän, sekä arvonmuodostumisen teorioita. Opinnäytetyössä käytettiin palvelumuotoilua kehittämistyön lähestymistapana ja prosessimallina toimi tuplatimantti. Asiakasymmärrys kerättiin kahdesta laajasta kyselystä, joista toinen oli suunnattu yrityksille ja toinen kuluttajille. Kertyneen asiakasymmärryksen myötä kehittämistehtäväksi muodostui viestintäoppaan kehittäminen ravintoloille. Viestintäopasta ideoitiin ja kehitettiin työpajassa.
Opinnäytetyö osoitti, että selkeä ja kohdennettu viestintä lisää hävikkiruoan myyntiä ja kuluttajien kiinnostusta. Kehitetty viestintäopas auttaa ravintoloita kommunikoimaan hävikkiruoan arvosta ja eduista, mikä parantaa asiakassuhteita ja lisää ympäristövastuullisuutta. Viestintäopas tarjoaa konkreettisia työkaluja ja strategioita hävikkiruoasta viestimisen parantamiseksi.
Tehokas viestintä edistää taloudellisen ja sosiaalisen arvon luomista, mikä kasvattaa kuluttajien ja ravintoloiden sitoutumista kestäviin käytäntöihin. Viestintäopas ei ainoastaan vahvista ravintoloiden kykyä hallita ja vähentää ruokahävikkiä, vaan myös korostaa viestinnän merkitystä asiakkaiden sitouttamisessa ja valistamisessa ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä. Vaikka opas on suunnattu erityisesti pääkaupunkiseudun ravitsemisalan toimijoille, sen periaatteet ja suositukset voivat olla hyödyllisiä laajemminkin, mahdollistaen sen soveltamisen myös muille alueille ja toimijoille.
Tietoperustassa syvennyttiin aihekokonaisuuteen, joka käsitteli hävikkiruokaa ravintola-alalla, kuluttajien asenteita hävikkiruokaa kohtaan sekä kestävää kehitystä ja yritysvastuuta. Lisäksi tietoperustassa nostettiin esiin viestinnän, sisältäen vastuullisuusviestinnän ja markkinointiviestinnän, sekä arvonmuodostumisen teorioita. Opinnäytetyössä käytettiin palvelumuotoilua kehittämistyön lähestymistapana ja prosessimallina toimi tuplatimantti. Asiakasymmärrys kerättiin kahdesta laajasta kyselystä, joista toinen oli suunnattu yrityksille ja toinen kuluttajille. Kertyneen asiakasymmärryksen myötä kehittämistehtäväksi muodostui viestintäoppaan kehittäminen ravintoloille. Viestintäopasta ideoitiin ja kehitettiin työpajassa.
Opinnäytetyö osoitti, että selkeä ja kohdennettu viestintä lisää hävikkiruoan myyntiä ja kuluttajien kiinnostusta. Kehitetty viestintäopas auttaa ravintoloita kommunikoimaan hävikkiruoan arvosta ja eduista, mikä parantaa asiakassuhteita ja lisää ympäristövastuullisuutta. Viestintäopas tarjoaa konkreettisia työkaluja ja strategioita hävikkiruoasta viestimisen parantamiseksi.
Tehokas viestintä edistää taloudellisen ja sosiaalisen arvon luomista, mikä kasvattaa kuluttajien ja ravintoloiden sitoutumista kestäviin käytäntöihin. Viestintäopas ei ainoastaan vahvista ravintoloiden kykyä hallita ja vähentää ruokahävikkiä, vaan myös korostaa viestinnän merkitystä asiakkaiden sitouttamisessa ja valistamisessa ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä. Vaikka opas on suunnattu erityisesti pääkaupunkiseudun ravitsemisalan toimijoille, sen periaatteet ja suositukset voivat olla hyödyllisiä laajemminkin, mahdollistaen sen soveltamisen myös muille alueille ja toimijoille.