Aloittavan yrityksen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma
Sakhi, Meelad (2024)
Sakhi, Meelad
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018756
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja sosiaalisen median kanavat juuri aloittaneelle vaatealan yritykselle. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelman tarkoituksena on ohjata yrityksen sosiaalisen median ponnisteluja, ja sitä seuraamalla toimeksiantaja pääsee helposti rakentamaan parempaa sosiaalisen median näkyvyyttä, joka toimii oppaana ja ohjaa yrityksen sosiaalisen median hallintaa.
Opinnäytetyössä oli teorialle omistettu osio markkinointisuunnitelman vahvistamiseksi. Tämä teoreettinen osa käsitti aiheita, kuten markkinointia, digimarkkinointia, sosiaalista mediaa ja sosiaalisen median markkinointistrategiaa. Näiden käsitteiden tueksi hyödynnettiin laajaa valikoimaa sekä kotimaista että kansainvälistä kirjallisuutta ammatillisista lähteistä.
Opinnäytetyöprojektin tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma naistenvaateliike Diva Boutique:lle ja sen sosiaalisen median kanaviin, kuten Facebook, Instagram ja TikTok. Perusteellisen analyysin ja sosiaalisesta mediasta tehdyn verkkokyselyn avulla kerättiin arvokkaita oivalluksia markkinointisuunnitelman pohjaksi. Kyselyn ensisijaisena tavoitteena oli selvittää kohdeyleisön mieltymykset sisällön tyypin ja määrän suhteen eri sosiaalisen median alustoilla sekä käyttäytymistään sosiaalisessa mediassa.
Hyödyntämällä verkkokyselystä kerättyä tietoa ja yhdistämällä se asiaankuuluvaan teoreettiseen tietoon, laadittiin käytännöllinen ja arvokas sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Kyselyn tulokset antoivat selkeän käsityksen mainonnan suosimista sosiaalisen median alustoista, sosiaalisen median vaatekauppojen kohdeyleisöstä ja siitä, minkä tyyppistä sisältöä he haluavat. Markkinointisuunnitelman tuella yrityksellä on käytössään olennaiset työkalut ja asiantuntemus aloittaa markkinointityönsä eri sosiaalisen median alustoilla. Yrityksellä on mahdollisuus laajentaa verkkonäkyvyyttään maksullisilla mainoksilla ja verkkokaupan perustamisella, mikäli se niin tulevaisuudessa haluaa.
Opinnäytetyössä oli teorialle omistettu osio markkinointisuunnitelman vahvistamiseksi. Tämä teoreettinen osa käsitti aiheita, kuten markkinointia, digimarkkinointia, sosiaalista mediaa ja sosiaalisen median markkinointistrategiaa. Näiden käsitteiden tueksi hyödynnettiin laajaa valikoimaa sekä kotimaista että kansainvälistä kirjallisuutta ammatillisista lähteistä.
Opinnäytetyöprojektin tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma naistenvaateliike Diva Boutique:lle ja sen sosiaalisen median kanaviin, kuten Facebook, Instagram ja TikTok. Perusteellisen analyysin ja sosiaalisesta mediasta tehdyn verkkokyselyn avulla kerättiin arvokkaita oivalluksia markkinointisuunnitelman pohjaksi. Kyselyn ensisijaisena tavoitteena oli selvittää kohdeyleisön mieltymykset sisällön tyypin ja määrän suhteen eri sosiaalisen median alustoilla sekä käyttäytymistään sosiaalisessa mediassa.
Hyödyntämällä verkkokyselystä kerättyä tietoa ja yhdistämällä se asiaankuuluvaan teoreettiseen tietoon, laadittiin käytännöllinen ja arvokas sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Kyselyn tulokset antoivat selkeän käsityksen mainonnan suosimista sosiaalisen median alustoista, sosiaalisen median vaatekauppojen kohdeyleisöstä ja siitä, minkä tyyppistä sisältöä he haluavat. Markkinointisuunnitelman tuella yrityksellä on käytössään olennaiset työkalut ja asiantuntemus aloittaa markkinointityönsä eri sosiaalisen median alustoilla. Yrityksellä on mahdollisuus laajentaa verkkonäkyvyyttään maksullisilla mainoksilla ja verkkokaupan perustamisella, mikäli se niin tulevaisuudessa haluaa.