Liikkeenomistajan työkalupakki: näin sitoutat vuokratuolityöntekijän & luot yhteisöllisen työyhteisön hiusalalla
Klen, Heidi (2024)
Klen, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018791
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kattava työkalupakki liikkeenomistajille hiusalalla. Työkalupakin aiheena on vuokratuolityöntekijän sitouttaminen ja yhteisöllisyyden kehittäminen. Toimeksiantajana toimi Boho Helsinki niminen parturi-kampaamo. Heidän toiveenaan oli saada tietoa siitä minkälaisilla keinoilla työntekijöitä voi sitouttaa ja työympäristöä kehittää yhteisöllisemmäksi. Opinnäytetyön ensisijaisiin tavoitteisiin kuului tunnistaa yhteisöllisyyteen ja sitouttamiseen liittyvät keskeiset parannuskohteet, sekä etsiä käytännön työkaluja ja menetelmiä näiden kehittämiseen.
Tietoperustaa kirjoittaessa tarkasteltiin kirjallisuutta ja käytäntöjä liittyen yhteisöllisyyden ja työntekijöiden sitoutumisen edistämiseen. Asiantuntijahaastattelu puolestaan tarjosi arvokasta tietoa hiusalan sisäpiiristä. Workshop-menetelmällä kerättiin osallistujilta käytännön kokemuksia ja näkemyksiä yhteisöllisyydestä ja siitä, miten sitä voitaisiin kehittää toimeksiantajayrityksessä. Kyselyillä kartoitettiin tietoa hiusalalla työskenteleviltä siitä, miten he kokevat yhteisöllisyyden työpaikoillaan. Kirjallisuudesta ja käytetyistä menetelmistä saatujen tietojen perusteella yhteiset pelisäännöt ja arvot, säännölliset tiimipalaverit ja kehityskeskustelut, avoin kommunikaatio, tiimin yhteiset aktiviteetit, asianmukainen perehdytys uusille työntekijöille, palautteenanto, sekä toiminnan jatkuva kehittyminen ovat keskeisiä tekijöitä vuokratuolityöntekijöiden sitouttamisessa ja yhteisöllisyyden edistämisessä.
Monipuolisesti käytetyt menetelmät mahdollistivat arvokkaiden näkemysten keräämisen sidosryhmiltä. Liikkeenomistajan työkalupakki oli näin mahdollista rakentaa reaaliaikaisen palautteen ja käytännön kokemuksen perusteella. Työkalupakki sisältää työkaluja, jotka on suunniteltu tukemaan liikkeenomistajia erilaisten toimien osa-alueilla. Opinnäytetyön tuotos tarjoaa käytännön ohjeita ja työkaluja hiusalan liikkeenomistajille, jotka pyrkivät parantamaan työntekijöidensä sitoutumista ja yhteisöllisyyttä. Tämä työ edistää ymmärrystä siitä, miten hiusalan yritykset voivat luoda kannustavan ja motivoivan työympäristön kaikille työntekijöilleen, mikä puolestaan kasvattaa yritysten menestystä ja kilpailukykyä.
Tietoperustaa kirjoittaessa tarkasteltiin kirjallisuutta ja käytäntöjä liittyen yhteisöllisyyden ja työntekijöiden sitoutumisen edistämiseen. Asiantuntijahaastattelu puolestaan tarjosi arvokasta tietoa hiusalan sisäpiiristä. Workshop-menetelmällä kerättiin osallistujilta käytännön kokemuksia ja näkemyksiä yhteisöllisyydestä ja siitä, miten sitä voitaisiin kehittää toimeksiantajayrityksessä. Kyselyillä kartoitettiin tietoa hiusalalla työskenteleviltä siitä, miten he kokevat yhteisöllisyyden työpaikoillaan. Kirjallisuudesta ja käytetyistä menetelmistä saatujen tietojen perusteella yhteiset pelisäännöt ja arvot, säännölliset tiimipalaverit ja kehityskeskustelut, avoin kommunikaatio, tiimin yhteiset aktiviteetit, asianmukainen perehdytys uusille työntekijöille, palautteenanto, sekä toiminnan jatkuva kehittyminen ovat keskeisiä tekijöitä vuokratuolityöntekijöiden sitouttamisessa ja yhteisöllisyyden edistämisessä.
Monipuolisesti käytetyt menetelmät mahdollistivat arvokkaiden näkemysten keräämisen sidosryhmiltä. Liikkeenomistajan työkalupakki oli näin mahdollista rakentaa reaaliaikaisen palautteen ja käytännön kokemuksen perusteella. Työkalupakki sisältää työkaluja, jotka on suunniteltu tukemaan liikkeenomistajia erilaisten toimien osa-alueilla. Opinnäytetyön tuotos tarjoaa käytännön ohjeita ja työkaluja hiusalan liikkeenomistajille, jotka pyrkivät parantamaan työntekijöidensä sitoutumista ja yhteisöllisyyttä. Tämä työ edistää ymmärrystä siitä, miten hiusalan yritykset voivat luoda kannustavan ja motivoivan työympäristön kaikille työntekijöilleen, mikä puolestaan kasvattaa yritysten menestystä ja kilpailukykyä.