SEA Marknadsföring - Förbättring av Google Ads- annonskampanjer
Långbacka, Anton (2024)
Långbacka, Anton
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119090
Tiivistelmä
Detta examensarbete fokuserar på att förstå och förbättra effektiviteten av Google Ads-annonskampanjer och strategier som kan användas för det. Syftet med studien är att undersöka strategier för optimering av nyckelord inom Google Ads, reda ut hur man följer konkurrenter inom Google Ads, alternativ för budgetering av Google Ads annonskampanjer och hur man identifierar målgrupper inom Google Ads på ett effektivt sätt. Den teoretiska referensramen av arbetet inleds med att presentera teorier om sökmotormarknadsföring och Google Ads i allmänhet som sedan följs av en analys av olika Google Ads-annonskampanjers strukturer. Den empiriska delen av studien innebär intervjuer med två experter som har mycket erfarenhet inom Google Ads marknadsföring och online marknadsföring. Resultaten ger rekommendationer för att optimera Google Ads annonskampanjer, samt hoppas på att identifiera framtida trender och utmaningar inom Google Ads. Genom att fördjupa oss i detta ämne hoppas vi kunna bidra till en ökad framgång för marknadsförare som antingen redan använder sig av Google Ads eller planerar att börja använda Google Ads för sin marknadsföring.