Laurea-ammattikorkeakoulun Hyvinkään ja Lohjan kampusten liiketalouden koulutusten vetovoimaisuus ja sen parantaminen
Miettinen, Pia (2024)
Miettinen, Pia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018900
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen kohteena on Laurea-ammattikorkeakoulun Hyvinkään ja Lohjan kampusten tradenomikoulutusten vetovoimaisuus ja sen parantaminen. Tarkoituksena oli selvittää, millä mallilla Lohjan ja Hyvinkään Tradenomikoulutusten ja kampusten vetovoimaisuus on ja kuinka se eroaa verrattuna muihin ammattikorkeakouluihin ja kilpaileviin kampuksiin, ja mistä tämä johtuu, sekä kuinka vetovoimaisuutta voitaisiin parantaa. Toimeksiantajana toimi Laurea-ammattikorkeakoulu.
Teoreettinen viitekehys perustuu opetushallinnon sivuilta löytyvälle tilastotiedolle ja perustietoihin korkeakouluista, ja niiden rahoituksesta, sekä palveluiden markkinointiin ja digitaaliseen markkinointiin keskittyvä kirjallisuus.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmetodeja. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Laurean Hyvinkään ja Lohjan kampuksilla syksyllä 2023 aloittaneille Tradenomi-opiskelijoille. Vastaajia oli yhteensä 76, jolloin vastausprosentti oli 63,3 %.
Tutkimuksen tulokset kertovat opiskelijoille eniten olevan merkitystä koulutusohjelman kiinnostavuudella, sekä kuinka opinnot saa sovitettua elämäntilanteeseen. Lisäksi kampuksen sijainti ja kulkuyhteydet vaikuttavat siihen kuinka haluttu koulutusohjelma on. Tulosten perusteella useita jatkotutkimusmahdollisuuksia ja kehityskohteita olisi esimerkiksi koulutussuuntausten mielekkyyden ja kampusten toisistaan erottautumisen saralla ja esimerkiksi markkinoinnin keinoin voisi auttaa luomaan yksittäisistä kampuksista ja koulutusohjelmista vetovoimaisempia.
Teoreettinen viitekehys perustuu opetushallinnon sivuilta löytyvälle tilastotiedolle ja perustietoihin korkeakouluista, ja niiden rahoituksesta, sekä palveluiden markkinointiin ja digitaaliseen markkinointiin keskittyvä kirjallisuus.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmetodeja. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Laurean Hyvinkään ja Lohjan kampuksilla syksyllä 2023 aloittaneille Tradenomi-opiskelijoille. Vastaajia oli yhteensä 76, jolloin vastausprosentti oli 63,3 %.
Tutkimuksen tulokset kertovat opiskelijoille eniten olevan merkitystä koulutusohjelman kiinnostavuudella, sekä kuinka opinnot saa sovitettua elämäntilanteeseen. Lisäksi kampuksen sijainti ja kulkuyhteydet vaikuttavat siihen kuinka haluttu koulutusohjelma on. Tulosten perusteella useita jatkotutkimusmahdollisuuksia ja kehityskohteita olisi esimerkiksi koulutussuuntausten mielekkyyden ja kampusten toisistaan erottautumisen saralla ja esimerkiksi markkinoinnin keinoin voisi auttaa luomaan yksittäisistä kampuksista ja koulutusohjelmista vetovoimaisempia.