Palkitseminen motivaation lähteenä yrityksessä
Axelsson, Jenifer; Kortsomkin, Valeri (2024)
Axelsson, Jenifer
Kortsomkin, Valeri
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053118978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053118978
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää tehokkain sekä mieluisin palkitsemisenkeino palvelualan yrityksessä. Halusimme selvittää, onko kirjallisuudessa esille tuodut palkitsemisenkeinot parhaimpia mahdollisia. Halusimme myös saada palvelualan työntekijöiden äänen kuuluville ja selvittää, minkä palkitsemiskeinon he kokevat parhaimmaksi ja eroaako se merkittävästi kirjallisuudesta. Saadun tiedon pohjalta muodostamme johtopäätökset, joista etenkin palvelualan yrittäjä tai esihenkilö voi hyötyä kehittäessään tai rakentaessaan palkitsemismallia yritykselle. Pyrimme tuomaan esille sen, kuinka yksilöity etenkin palvelualalla palkitsemisen mallin tulisi olla alan monimuotoisuuden takia. Alalla on paljon nuoria, joille työpaikka voi olla elämänsä ensimmäinen eikä varsinaisia etenemisen haaveita ole ja nykyisten palkitsemismallien tulisi huomioida se. Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin työhyvinvointia, palkitsemisen keinoa, organisaatiokulttuuria ja motivaatiota käsitteleviä lähdeteoksia.
Opinnäytetyömme tutkimuksellisessa osassa teimme kvalitatiivisen tutkimuksen, jossa teimme avoimen haastattelun, jossa teimme avoimia haastatteluja saadaksemme haastateltavilta mahdollisimman aitoja vastauksia. Haastattelemamme 6 henkilöä työskentelivät palvelualan yrityksessä. Haastateltavat olivat eri ikäisiä ja niin sanotusti eri elämän vaiheissa. Tutkimuksesta saatuja vastauksia vertailtiin suoraan käyttämäämme lähdekirjallisuuteen. Saamiemme vastausten ja lähdekirjallisuuden välillä oli eroavaisuuksia. Rahallisen palkkion merkitys korostui haastattelemiemme henkilöiden vastauksista. Palvelualan työntekijöiden keski-iän nuoruus myös paistaa tuloksista.
Iso osa alalla työskentelevistä ihmisistä näkee työskentelyn alalla vain hetkellisenä tai kätevänä vaihtoehtona esimerkiksi opiskeluiden ohessa työajan joustavuuden vuoksi. Tästä johtuen he kokevat tärkeämmäksi heti saatavan palkkion työstään eikä mahdollinen eteneminen tulevaisuudessa houkuta, varsinkaan kun siitä ei ole varmuutta. Moni ottaisi mieluummin konkreettisen palkkion nyt kuin tulevaisuudessa ehkä saadun etenkin, kun tulevaisuuden haaveita alalle ei ole.
Opinnäytetyömme tutkimuksellisessa osassa teimme kvalitatiivisen tutkimuksen, jossa teimme avoimen haastattelun, jossa teimme avoimia haastatteluja saadaksemme haastateltavilta mahdollisimman aitoja vastauksia. Haastattelemamme 6 henkilöä työskentelivät palvelualan yrityksessä. Haastateltavat olivat eri ikäisiä ja niin sanotusti eri elämän vaiheissa. Tutkimuksesta saatuja vastauksia vertailtiin suoraan käyttämäämme lähdekirjallisuuteen. Saamiemme vastausten ja lähdekirjallisuuden välillä oli eroavaisuuksia. Rahallisen palkkion merkitys korostui haastattelemiemme henkilöiden vastauksista. Palvelualan työntekijöiden keski-iän nuoruus myös paistaa tuloksista.
Iso osa alalla työskentelevistä ihmisistä näkee työskentelyn alalla vain hetkellisenä tai kätevänä vaihtoehtona esimerkiksi opiskeluiden ohessa työajan joustavuuden vuoksi. Tästä johtuen he kokevat tärkeämmäksi heti saatavan palkkion työstään eikä mahdollinen eteneminen tulevaisuudessa houkuta, varsinkaan kun siitä ei ole varmuutta. Moni ottaisi mieluummin konkreettisen palkkion nyt kuin tulevaisuudessa ehkä saadun etenkin, kun tulevaisuuden haaveita alalle ei ole.