HR-järjestelmän kartoitus yritykselle X
Lappalainen, Miia; Vikstedt, Annika (2024)
Lappalainen, Miia
Vikstedt, Annika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053118998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053118998
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa vaihtoehtoja markkinoilla olevista HR-järjestelmistä toimeksiantajayritykselle. Tavoitteena oli löytää toimeksiantajan, Yritys X:n, tarpeisiin sopivia HR-järjestelmiä, jotta toimeksiantaja pystyy itse alkukartoituksen jälkeen jatkamaan neuvotteluja palveluntarjoajien kanssa. Tavoitteena oli löytää sellaisia HR-järjestelmiä, mitkä vastaisivat Yritys X:n tarpeita parhaiten, kuten analytiikan hallintaa, dokumentointia sekä mukautuvuutta yrityksen kasvutavoitteiden kanssa.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu erilaisiin HR-prosesseihin sekä HR-järjestelmien toi-mintoihin. Opinnäytetyössä käsitellään rekrytointia, perehdyttämistä, henkilöstön kehittä-mistä, palkkahallintoa sekä palkitsemista ja motivointia. Opinnäytetyössä käydään läpi, miten HR-järjestelmillä pystytään helpottamaan organisaation arkea.
HR-järjestelmien kartoituksessa keskusteltiin toimeksiantajan kanssa, jonka pohjalta selvitet-tiin markkinatilannetta HR-järjestelmien tarjoajista. Valituille palveluntarjoajille lähetettiin kysely, jossa selvitettiin heidän tarjoaman HR-järjestelmän ominaisuuksia sekä sopivuutta toimeksiantajalle.
Opinnäytetyön tuloksena kartoituksessa saatiin vastaukset viideltä eri palveluntarjoajalta. Saatuja vastauksia vertailtiin keskenään, ja niiden pohjalta pystyttiin antamaan suositus kahdesta, parhaiten toimeksiantajan toiveisiin vastanneesta, HR-järjestelmän tarjoajasta sekä kolmesta muusta potentiaalisesta vaihtoehdosta.
Opinnäytetyön tuloksia tarkasteltaessa huomattiin, että tarkempien ja yksityiskohtaisempien tietojen saamiseksi, palveluntarjoajien kanssa tulisi keskustella myös kasvotusten. Kaikkien viiden palveluntarjoajan vastaukset olivat melko tasavertaisia eikä suuria eroavaisuuksia ollut havaittavissa. Opinnäytetyön tuloksena, Yritys X aikoo neuvotella uudesta HR-järjestelmästä valittujen palveluntarjoajien kanssa, ja tekee lopullisen päätöksen järjestelmäntarjoajan valinnasta. Jatkotoimenpiteenä voitaisi selvittää, miten uuden HR-järjestelmän käyttöönotto sekä toiminnot ovat vastanneet yrityksen tarpeita.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu erilaisiin HR-prosesseihin sekä HR-järjestelmien toi-mintoihin. Opinnäytetyössä käsitellään rekrytointia, perehdyttämistä, henkilöstön kehittä-mistä, palkkahallintoa sekä palkitsemista ja motivointia. Opinnäytetyössä käydään läpi, miten HR-järjestelmillä pystytään helpottamaan organisaation arkea.
HR-järjestelmien kartoituksessa keskusteltiin toimeksiantajan kanssa, jonka pohjalta selvitet-tiin markkinatilannetta HR-järjestelmien tarjoajista. Valituille palveluntarjoajille lähetettiin kysely, jossa selvitettiin heidän tarjoaman HR-järjestelmän ominaisuuksia sekä sopivuutta toimeksiantajalle.
Opinnäytetyön tuloksena kartoituksessa saatiin vastaukset viideltä eri palveluntarjoajalta. Saatuja vastauksia vertailtiin keskenään, ja niiden pohjalta pystyttiin antamaan suositus kahdesta, parhaiten toimeksiantajan toiveisiin vastanneesta, HR-järjestelmän tarjoajasta sekä kolmesta muusta potentiaalisesta vaihtoehdosta.
Opinnäytetyön tuloksia tarkasteltaessa huomattiin, että tarkempien ja yksityiskohtaisempien tietojen saamiseksi, palveluntarjoajien kanssa tulisi keskustella myös kasvotusten. Kaikkien viiden palveluntarjoajan vastaukset olivat melko tasavertaisia eikä suuria eroavaisuuksia ollut havaittavissa. Opinnäytetyön tuloksena, Yritys X aikoo neuvotella uudesta HR-järjestelmästä valittujen palveluntarjoajien kanssa, ja tekee lopullisen päätöksen järjestelmäntarjoajan valinnasta. Jatkotoimenpiteenä voitaisi selvittää, miten uuden HR-järjestelmän käyttöönotto sekä toiminnot ovat vastanneet yrityksen tarpeita.