Reflektiokeskustelu opiskelijaohjauksessa näkyväksi -käsitteet tutuiksi
Heikkinen, Inga; Adow, Yasmin (2024)
Heikkinen, Inga
Adow, Yasmin
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119244
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Kainuun Keskussairaalan Perheosasto, joka kuuluu Kainuun Hyvin-vointialueeseen. Perheosaston henkilökunta oli havainnut kehittämistarpeen opiskelijaohjauksessa reflektiokeskustelun näkökulmasta, sillä ammattikorkeakouluopinnot sekä vaihtuvat opintosuunnitelmat haastavat sairaanhoitajia ja kätilöitä opiskelijaohjauksessa. Opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvailla opiskelijaohjauksessa käytettävää reflektiokeskustelua ja sitä, miten sitä voidaan käyttää ammatillisen osaamisen kehittymisen tukena. Tarkoituksena on tuottaa video reflektiokeskustelusta Perheosastolle, jota he voivat hyödyntää opiskelijaohjauksessa. Tavoitteena on kehittää käytävää reflektiokeskustelua, jotta siitä saataisiin hyödynnettyä opiskelijaohjauksessa mahdollisimman hyvin sekä monipuolisesta ja, jotta se hyödyntäisi kaikkia osapuolia tasavertaisesti. Opinnäytetyössämme kerromme, mitä reflektiokeskusteluun, opiskelijaohjaukseen sekä ammatilliseen osaamiseen ja sen kehittymiseen liittyy ja miten niitä voidaan edistää. Keskeisiksi käsitteiksi nousivat, reflektiokeskustelu, opiskelijaohjaus, opiskelijaohjaus tukee ammatillisen kas-vun kehitystä sekä Kolbin kehämalli.
Tutkimuskysymyksemme olivat ”Miten reflektiolla tuetaan ammatillista osaamista harjoittelun aikana?” sekä ”Millaista on hyvä reflektiokeskustelu?”. Tiedonhaussa käytimme tietokirjallisuutta, Theseusta, muita samas-ta aiheesta tehtyjä opinnäytetöitä ja Kainuun Ammattikorkeakoulun opinto-opasta.
Opinnäytetyö tulee olemaan Perheosastolla olevien hoitajien sekä siellä harjoittelussa olevien opiskelijoiden käytettävissä ja tukena harjoittelun aikana. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää niin arviointikeskuste-luiden aikana kuin niiden ulkopuolellakin, sillä oman toiminnan reflektointi on avainasemassa toimintatapojen muutoksessa ja ammatillisen osaamisen kehityksessä. Näiden asioiden kehitystä tapahtuu koko harjoittelun aikana, eikä pelkästään arviointikeskustelun aikana. Toimintatapojen muutos tapahtuu koettujen tapahtumien ja tunteiden käsittelyn sekä niiden seurauksena tapahtuvan oppimisen kautta.
Opinnäytetyötä testattiin Perheosastolla keväällä 2024 ja teimme tarvittavia muutoksia videoon sekä sen sisältöön osastolta saadun palautteen perusteella, jotta siitä saisi mahdollisimman paljon hyötyä osastolla tapahtuvassa opiskelijaohjauksessa sekä samalla oman toiminnan reflektoinnin kautta tulevassa ammatillisessa kehityksessä.
Tutkimuskysymyksemme olivat ”Miten reflektiolla tuetaan ammatillista osaamista harjoittelun aikana?” sekä ”Millaista on hyvä reflektiokeskustelu?”. Tiedonhaussa käytimme tietokirjallisuutta, Theseusta, muita samas-ta aiheesta tehtyjä opinnäytetöitä ja Kainuun Ammattikorkeakoulun opinto-opasta.
Opinnäytetyö tulee olemaan Perheosastolla olevien hoitajien sekä siellä harjoittelussa olevien opiskelijoiden käytettävissä ja tukena harjoittelun aikana. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää niin arviointikeskuste-luiden aikana kuin niiden ulkopuolellakin, sillä oman toiminnan reflektointi on avainasemassa toimintatapojen muutoksessa ja ammatillisen osaamisen kehityksessä. Näiden asioiden kehitystä tapahtuu koko harjoittelun aikana, eikä pelkästään arviointikeskustelun aikana. Toimintatapojen muutos tapahtuu koettujen tapahtumien ja tunteiden käsittelyn sekä niiden seurauksena tapahtuvan oppimisen kautta.
Opinnäytetyötä testattiin Perheosastolla keväällä 2024 ja teimme tarvittavia muutoksia videoon sekä sen sisältöön osastolta saadun palautteen perusteella, jotta siitä saisi mahdollisimman paljon hyötyä osastolla tapahtuvassa opiskelijaohjauksessa sekä samalla oman toiminnan reflektoinnin kautta tulevassa ammatillisessa kehityksessä.