Työtoiminnan kehittäminen ja tuotteistamisen tarpeet Koulutuskeskus Jedun Haapaveden ja Siikalatvan toimipisteissä
Parhiala, Marko (2024)
Parhiala, Marko
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119200
Tiivistelmä
Toisen asteen opetukseen kuuluu vahvasti työelämäyhteistyö ammatillisen oppilaitoksen ja alueen työelämään kanssa. Opetus- ja kulttuuriministeriö on laskenut vuosittain annettavaa valtion osuus rahoitusta ammatilliseen koulutukseen jo usean vuoden ajan. Ammatilliset oppilaitokset ja koulutuskuntayhtymät ovat joutuneet kehittämään toimintojaan, jotta nämä molemmat aihealueet saataisiin kohtaamaan opetuksen arjessa.
Asiakastyötoiminta on yksi ammatillisen koulutuksen toimintatapa kerryttää tuloja ja tehdä yhteistyötä alueen elinkeinoelämän ja yksityisten asiakkaiden kanssa. Näillä tavoin myös opiskelijat saavat työelämäkokemusta ja kerryttävät opintojaan opiskelun yhteydessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli mahdollistaa ja kehittää asiakastyötoimintaa kaikille opintolinjoille alasta riippumatta. Tässä työssä pyrittiin etsimään ne haasteet ja ongelmat, jotka vaikeuttivat tätä tavoitetta. Työn toimeksiantaja oli Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä (JEDU), joka on Pohjois-Pohjanmaalla Oulun eteläisellä alueella toimiva ammatillista koulutusta järjestävä koulutuskuntayhtymä.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena, joka koostui kolmesta eri kyselytutkimuksen toiminta osioista. Kaikki osiot toteutettiin verkkokyselyinä webropol-ohjelmistoa apuna käyttäen. Ensimmäinen kyselytutkimus tehtiin Haapaveden ja Siikalatvan opetushenkilöstölle. Tämän jälkeen toteutettiin kyselyosio Koulutuskeskus Jedun kaikille opetuksen esihenkilöille. Molemmista kyselyosioista saatuja vastauksia verrattiin toisiinsa ja niiden yhteneväisyyksiä hyödynnettiin kehittämisehdotuksessa. Viimeinen kyselyosio toteutettiin benchmark-tutkimuksena kahdelle lähialueen koulutuskuntayhtymän esihenkilölle. Näitä vastauksia verrattiin aikaisempien kyselyosioiden tutkimustuloksiin ja haettiin yhtymäkohtia, jotka tukivat kaikkien kyselyosioiden tuloksia.
Näiden kolmen kyselyosion pohjalta päädyttiin tekemään kehittämisehdotus Koulutuskeskus Jedun johtoryhmälle, jonka tarkoituksena olisi mahdollistaa asiakastyötoiminta kaikille opintolinjoille ja kerryttää samalla tuloja koulutuskuntayhtymälle. Tähän sisältyi vahvasti työtoiminnan intekrointi opetuksen yhteyteen ja ammatillisten aineiden pelkistetympi esitystapa lukujärjestyksissä. Näiden muutosten avulla asiakastyötoiminta lisääntyy ja hyötyjinä ovat opiskelijat, opettajat sekä asiakkaat. Asiakastyötoiminnan lisääntyminen tuo aina mukanaan mielekkäitä harjoitustöitä opiskelijoille.
Asiakastyötoiminta on yksi ammatillisen koulutuksen toimintatapa kerryttää tuloja ja tehdä yhteistyötä alueen elinkeinoelämän ja yksityisten asiakkaiden kanssa. Näillä tavoin myös opiskelijat saavat työelämäkokemusta ja kerryttävät opintojaan opiskelun yhteydessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli mahdollistaa ja kehittää asiakastyötoimintaa kaikille opintolinjoille alasta riippumatta. Tässä työssä pyrittiin etsimään ne haasteet ja ongelmat, jotka vaikeuttivat tätä tavoitetta. Työn toimeksiantaja oli Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä (JEDU), joka on Pohjois-Pohjanmaalla Oulun eteläisellä alueella toimiva ammatillista koulutusta järjestävä koulutuskuntayhtymä.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena, joka koostui kolmesta eri kyselytutkimuksen toiminta osioista. Kaikki osiot toteutettiin verkkokyselyinä webropol-ohjelmistoa apuna käyttäen. Ensimmäinen kyselytutkimus tehtiin Haapaveden ja Siikalatvan opetushenkilöstölle. Tämän jälkeen toteutettiin kyselyosio Koulutuskeskus Jedun kaikille opetuksen esihenkilöille. Molemmista kyselyosioista saatuja vastauksia verrattiin toisiinsa ja niiden yhteneväisyyksiä hyödynnettiin kehittämisehdotuksessa. Viimeinen kyselyosio toteutettiin benchmark-tutkimuksena kahdelle lähialueen koulutuskuntayhtymän esihenkilölle. Näitä vastauksia verrattiin aikaisempien kyselyosioiden tutkimustuloksiin ja haettiin yhtymäkohtia, jotka tukivat kaikkien kyselyosioiden tuloksia.
Näiden kolmen kyselyosion pohjalta päädyttiin tekemään kehittämisehdotus Koulutuskeskus Jedun johtoryhmälle, jonka tarkoituksena olisi mahdollistaa asiakastyötoiminta kaikille opintolinjoille ja kerryttää samalla tuloja koulutuskuntayhtymälle. Tähän sisältyi vahvasti työtoiminnan intekrointi opetuksen yhteyteen ja ammatillisten aineiden pelkistetympi esitystapa lukujärjestyksissä. Näiden muutosten avulla asiakastyötoiminta lisääntyy ja hyötyjinä ovat opiskelijat, opettajat sekä asiakkaat. Asiakastyötoiminnan lisääntyminen tuo aina mukanaan mielekkäitä harjoitustöitä opiskelijoille.