Millaisia tuotteita ja palveluita asiakas haluaa Yritys X:ltä viiden vuoden päästä?
Tynkkynen, Pessi (2024)
Tynkkynen, Pessi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119377
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona koulukuvausyritys X:lle. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään, millaisia tuotteita ja palveluita asiakkaat haluaisivat nähdä Yritys X:n valikoimassa viiden vuoden päästä tulevaisuudessa. Kuluttajilta siis toivottiin kuulevan laaja-alaista palautetta tämän hetken palvelukokemuksesta sekä tuotevalikoimasta. Lisäksi kuluttajia pyydettiin kuvailemaan lähivuosien tarpeitaan liittyen koulukuvaukseen sekä millaisena he ylipäätään näkevät alan tulevaisuuden.
Opinnäytetyö koostuu neljästä pääosasta, joihin kuuluvat johdanto, teoriaosuus, haastattelut sekä tutkimuksen analysointi sekä johtopäätökset. Teoriaosuus koostuu kolmesta pääluvusta, jotka ovat trendit ja muutosvoimat, tuotekehitysprosessi sekä asiakkuudenhallinnan osa-alueet. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivista eli määrällistä menetelmää hyödyntäen. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidun mallin mukaan eli teemahaastattelun avulla.
Haastatteluista jäi kokonaiskuva, että yrityksen toimintaan ollaan hyvin tyytyväisiä. Tuloksista voidaan päätellä, että koulukuvat ja niiden ottamiseen tarkoitettua tilaisuutta pidetään edelleen tärkeänä yhteisöllisyyden ja ilmapiirin luojana. Palvelukokemuksen luontia arvostetaan jopa itse tuotteiden yläpuolelle. Persoonallisten ja sykähdyttävien tuotteiden sekä palveluiden luonnista ollaan valmiita maksamaan. Tuotteiden ja palveluiden optimoinnin voidaan siis nähdä olevan keskeisessä roolissa tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö koostuu neljästä pääosasta, joihin kuuluvat johdanto, teoriaosuus, haastattelut sekä tutkimuksen analysointi sekä johtopäätökset. Teoriaosuus koostuu kolmesta pääluvusta, jotka ovat trendit ja muutosvoimat, tuotekehitysprosessi sekä asiakkuudenhallinnan osa-alueet. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivista eli määrällistä menetelmää hyödyntäen. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidun mallin mukaan eli teemahaastattelun avulla.
Haastatteluista jäi kokonaiskuva, että yrityksen toimintaan ollaan hyvin tyytyväisiä. Tuloksista voidaan päätellä, että koulukuvat ja niiden ottamiseen tarkoitettua tilaisuutta pidetään edelleen tärkeänä yhteisöllisyyden ja ilmapiirin luojana. Palvelukokemuksen luontia arvostetaan jopa itse tuotteiden yläpuolelle. Persoonallisten ja sykähdyttävien tuotteiden sekä palveluiden luonnista ollaan valmiita maksamaan. Tuotteiden ja palveluiden optimoinnin voidaan siis nähdä olevan keskeisessä roolissa tulevaisuudessa.