Henkilöstökokemus yritysfuusiossa
Koivumäki, Lotta (2024)
Koivumäki, Lotta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060319881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060319881
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana toimi ohjelmistoalan yritys, joka on osa suurempaa konsernia. Yhtiöllä on useampi toimipiste suomessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten konsernin sisäinen yritysfuusio vaikutti henkilöstökokemukseen kohdeyrityksessä. Yritysfuusio tapahtui vuoden 2023 lopulla ja tutkimus toteutettiin vuoden 2024 alussa.
Tutkimuksessa yhdistettiin laadullista ja määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselyn avulla. Tutkimus toteutettiin koko kohdeyrityksen henkilöstölle, pois lukien ”johtaja” roolissa työskentelevä henkilöstö. Kysely lähetettiin 114 työntekijälle ja kyselyyn vastasivat 62 eli reilu puolet työntekijöistä.
Henkilöstökokemusta tutkittiin johtamisen, viestinnän ja työhyvinvoinnin näkökulmista. Tutkimuksen perusteella suurin osa vastaajista kokivat johtamisen olleen pääosin onnistunutta fuusion aikana. Vaikka joissain tapauksissa vastaajilla oli negatiivisia kokemuksia, vastaajista suurin osa oli tyytyväisiä oman esihenkilönsä suoriutumiseen muutoksen aikana. Työhyvinvoinnin osa-aluetta tarkastellessa suurin osa vastaajista ei kokenut merkittävää muutosta hyvinvoinnissaan fuusion aikana tai seurauksena. Yritysfuusion vaikutus henkilöstön työhyvinvointiin, motivaatioon ja viihtyvyyteen töissä vaihtelivat kuitenkin yksilöllisesti. Viestinnän osalta havaittiin eniten vaihtelua vastaajien välillä, todennäköisesti eri tiimien ja roolien osalta. Viestintä koettiin osakseen hyvinkin onnistuneeksi, mutta osittain havaittiin myös tyytymättömyyttä viestintään. Yleisesti vastauksia tarkastellessa ja etenkin avointen vastausten perusteella voidaan kuitenkin todeta, että fuusioprosessista oli suoriuduttu pääosin hyvin.
Tutkimuksessa yhdistettiin laadullista ja määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselyn avulla. Tutkimus toteutettiin koko kohdeyrityksen henkilöstölle, pois lukien ”johtaja” roolissa työskentelevä henkilöstö. Kysely lähetettiin 114 työntekijälle ja kyselyyn vastasivat 62 eli reilu puolet työntekijöistä.
Henkilöstökokemusta tutkittiin johtamisen, viestinnän ja työhyvinvoinnin näkökulmista. Tutkimuksen perusteella suurin osa vastaajista kokivat johtamisen olleen pääosin onnistunutta fuusion aikana. Vaikka joissain tapauksissa vastaajilla oli negatiivisia kokemuksia, vastaajista suurin osa oli tyytyväisiä oman esihenkilönsä suoriutumiseen muutoksen aikana. Työhyvinvoinnin osa-aluetta tarkastellessa suurin osa vastaajista ei kokenut merkittävää muutosta hyvinvoinnissaan fuusion aikana tai seurauksena. Yritysfuusion vaikutus henkilöstön työhyvinvointiin, motivaatioon ja viihtyvyyteen töissä vaihtelivat kuitenkin yksilöllisesti. Viestinnän osalta havaittiin eniten vaihtelua vastaajien välillä, todennäköisesti eri tiimien ja roolien osalta. Viestintä koettiin osakseen hyvinkin onnistuneeksi, mutta osittain havaittiin myös tyytymättömyyttä viestintään. Yleisesti vastauksia tarkastellessa ja etenkin avointen vastausten perusteella voidaan kuitenkin todeta, että fuusioprosessista oli suoriuduttu pääosin hyvin.