Koulukuraattorin ja luokanopettajan moniammatillinen yhteistyö: yhteistyön väline 3.-6.-luokkalaisten oppimaan oppimisen edistämiseksi
Korhonen, Asta; Mäentaka, Noora (2024)
Korhonen, Asta
Mäentaka, Noora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119421
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää koulukuraattorin ja luokanopettajan moniammatillista yhteistyötä. Opinnäytetyössä tarkasteltiin moniammatillisen yhteistyön erityispiirteitä ja sen tavoitteena oli yhdistää kuraattorin ja opettajan näkökulmia oppilashuollon tehtävissä kuvattua oppilaiden hyvän oppimisen edistämistä. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön prosessimallina käytettiin konstruktivistista mallia. Kehittämistyön tiedonkeruuseen ja arviointiin osallistettiin peruskoulun kaksi luokanopettaja ja kaksi koulukuraattoria. Heidän lisäkseen tuotosta pyydettiin testaamaan anonyymisti yhtä 4. luokan oppilasryhmää ja heiltä pyydettiin arviointia palautelomakkeella. Opettajilta ja kuraattoreilta pyydettiin arviointia kysymyksillä sähköpostien välityksellä sekä useiden dialogisten etäkeskustelujen muodossa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi työväline nimeltä ”Minä oppijana”, joka sisältää 3.–6.- luokan oppilaille tarjottavia tehtäviä oppimaan oppimisen taitojen tukemiseksi. Työväline toimii yhtenä konkreettisena keinona toteuttaa ehkäisevää moniammatillista yhteistyötä. Tarvetta käytännön yhteistyön työvälineille nähtiin tarpeellisena. The purpose of this thesis was to promote the multi-professional collaboration between a school social worker and a class teacher. The thesis examined the specific features of multi-professional collaboration and aimed to combine the school social worker’s and class teacher’s perspectives on promoting good student learning as described in the student welfare tasks. A constructivist model was used as the process model for this functional thesis. Two primary school class teachers and two school social workers participated in the data collection and evaluation of the development work. In addition, a group of fourth grade students were asked to test the output anonymously and give an evaluation using a feedback form. The output of the thesis was a tool called “I as a learner”, which contains tasks for 3rd to 6th grade students to support their skills in learning to learn. The tool is one concrete way of implementing preventive multi-professional collaboration. The need for practical collaboration tools was considered necessary.