Kuinka uusi yritys luo ja rakentaa brändiänsä
Laulainen, Antti (2024)
Laulainen, Antti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119507
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia sitä, kuinka uusi yritys luo ja rakentaa brändinsä. Tavoitteena on löytää konkreettisia esimerkkejä yrityksistä, jotka ovat brändänneet itsensä onnistuneesti. Tarkoituksena on selvittää, mitä yrityksen on tehtävä saadakseen brändistä onnistunut.
Työn teoriapohjassa perehdytään brändin määritelmään. Tavoitteena on selvittää, mistä brändi rakentuu ja mitä käsite brändi tarkoittaa. Lisäksi teoriapohjassa esitellään, kuinka brändiä voidaan mitata eri keinoin ja tuodaan esimerkinomaisesti esille hyviä ja suosittuja brändejä. Menetelmäosiossa käydään läpi laadullisen tutkimuksen perusteita ja keskitytään teemahaastatteluun tutkimusmenetelmänä. Työssä tehtiin neljä kappaletta teemahaastatteluja, joiden aiheena oli brändäys. Haastateltavat yritykset olivat Valveres oy, Tamsilk, Sampsukka ja Vimmacompany oy. Haastattelujen pohjalta esitetään konkreettisia esimerkkejä siitä, mitä yritykset ovat tehneet luodessaan brändiä ja mitä sen luominen vaatii. Haastattelut analysoitiin teoriapohjaan peilaten.
Haastattelujen ja teoriatiedon perusteella saatin selville asioita, joita vaaditaan brändin ja yrityksen perustamiseksi. Analyysin tarkoitus oli ratkaista tutkimuskysymyksen ongelma. Tutkimusongelmaan saatiin ratkaisu tulosten ja analyysien perusteella. Työn tuloksena saatiin selville, ettei ole yksiselitteistä totuutta kuinka uusi yritys luo ja rakentaa brändiänsä. Se on pitkä prosessi ja se koostuu kaikesta, mitä yritys tekee ja hengittää.
Työn teoriapohjassa perehdytään brändin määritelmään. Tavoitteena on selvittää, mistä brändi rakentuu ja mitä käsite brändi tarkoittaa. Lisäksi teoriapohjassa esitellään, kuinka brändiä voidaan mitata eri keinoin ja tuodaan esimerkinomaisesti esille hyviä ja suosittuja brändejä. Menetelmäosiossa käydään läpi laadullisen tutkimuksen perusteita ja keskitytään teemahaastatteluun tutkimusmenetelmänä. Työssä tehtiin neljä kappaletta teemahaastatteluja, joiden aiheena oli brändäys. Haastateltavat yritykset olivat Valveres oy, Tamsilk, Sampsukka ja Vimmacompany oy. Haastattelujen pohjalta esitetään konkreettisia esimerkkejä siitä, mitä yritykset ovat tehneet luodessaan brändiä ja mitä sen luominen vaatii. Haastattelut analysoitiin teoriapohjaan peilaten.
Haastattelujen ja teoriatiedon perusteella saatin selville asioita, joita vaaditaan brändin ja yrityksen perustamiseksi. Analyysin tarkoitus oli ratkaista tutkimuskysymyksen ongelma. Tutkimusongelmaan saatiin ratkaisu tulosten ja analyysien perusteella. Työn tuloksena saatiin selville, ettei ole yksiselitteistä totuutta kuinka uusi yritys luo ja rakentaa brändiänsä. Se on pitkä prosessi ja se koostuu kaikesta, mitä yritys tekee ja hengittää.